MediaWatch

VM 2002 på TV bliver en dyr affære

"Jeg kender ingen lov, der kan gribe ind over for priserne. Men en eventuel betalingskanal, der køber rettighederne til VM 2002, skal tilbyde dem til en landsdækkende dansk kanal, hvis stationen vil sende begivenheden i Danmark," siger Vibeke G. Petersen, specialkonsulent i radio/TV i Kulturministeriet til Ritzaus Bureau.

Det er den tyske mediekoncern Leo Kirch der har skaffet sig rettighederne til VM 2002, der spilles i Japan og Sydkorea.

Ifølge Berlingske Tidende har koncernen betalt verdensfodboldforbundet FIFA over 13 milliarder danske kroner for TV-og reklamerettighederne, og TVDanmark har fået tilbudt rettighederne til de danske kampe for 80 millioner dollar (over en halv milliard kroner).

Ifølge avisen er TV2 og DR nærmest blevet grinet ud af lokalet, da de afgav tilbud på samme rettigheder til VM 2002.

Dermed opstår den samme situation, som da TV3 og DR ikke kunne blive enige om at samsende landskampen Israel-Danmark i november. Dengang fastsatte konkurrencerådet en pris, men den var TV3 ikke enig i. Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) henvendte sig derfor til sin kollega i Storbritannien, fordi TV3 sender med britisk licens.

I baghånden havde kulturministeren et EU-direktiv "TV uden grænser," der skulle garantere kampen til mindst 90 procent seere, fordi den havde væsentlig samfundsmæssig interesse. Men briterne måtte meddele, at direktivet ikke var implementeret i deres lovgivning endnu.

Ifølge Vibeke G. Petersen har Kulturministeriet ikke noget overblik over hvilke lande i EU, der har implementeret direktivet i øjeblikket - og hvordan det i givet fald er formuleret i de enkelte lande.

Derfor er det stadig usikkert, hvad enden på en eventuel konflikt bliver.

"Vi kan jo ikke vide, hvad disse myndigheder vil fastsætte som rimelig pris, men hvis det bliver så rasende dyrt, vil andre lande også få det samme problem. Det er jo altid en fordel, at man ikke står alene," siger Vibeke G. Petersen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs