MediaWatch

Medieforsker: Verden har ændret sig, TV2

Efter MediaWatchs underretninger var de mest interessante personer dem, der ikke mødte op, da TV 2 efter 6 år sagde farvel til sin direktør, Jørgen Flindt Pedersen.
Den mest interessante taler ved afskedsreceptionen for nogle uger siden var medieforsker Frands Mortensen, der leverede en venlig opsang til TV 2. Mortensen gav et ærligt og realistisk bud på TV 2s situation og på fremtiden.
Frands Mortensen mener, at TV 2 nu skal blive voksen og acceptere, at de næste ti år ikke bliver som de første glade succes år. Han understreger, at TV 2s økonomiske og konkurrencemæssige situation vil være en helt anden end i de første ti leveår.

Årsagen er konkurrencen. DR har delt sig og har populariseret DR 1 og flyttet smalle programmer til DR 2. TV3 har fået større udbredelse, Lokal-TV har fået lov til at networke, og mediabureauerne interesserer sig primært for 15-50-årige seere.

Samtidig har TV3, 3+ og TvDanmark fået nye indtægter fra kabelabonnement, som udgør et signifikant supplement til reklameindtægterne.

"Sidste år havde TV 2 dobbelt så mange penge som TV3 og TvDanmark tilsammen. I 2003 vil de have lige så mange penge som TV 2, og i 2004 vil de have 100 mio. kr. mere" , forudsiger Frands Mortensen.

Sådan kommer TV2 videre

1. Den flade struktur er næppe den rigtige i en ny skærpet konkurrecesituation. Ledelsen skal være mere synlig.

2. DR er ikke den vigtigste konkurrent. TV2s fremtid som public service-station er knyttet sammen med DRs, og man må indlede et ordentligt samarbejde.

3. Alle sejl må sættes til for at sikre TV 2 en forhøjelse af licenskronerne alene for at opretholde det nuværende programudbud på den analog kanal - digitale luftkasteller kommer oveni.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs