MediaWatch

Blev sommeren brugt på TV ?

CIA MediaCentralen undersøgt sommerens tv sening for at se, hvordan udviklingen reelt har været.

Resultaterne af vores analyse skal ses i lyset af, at det usædvanlig gode sommervejr i juli i år har givet tv stationerne svære arbejdsvilkår, og har gjort det ekstra svært at trække danskerne hen foran tv skærmen. Samtidig bør det nævnes, at i sommeren 1998 var der transmissioner fra VM i fodbold på DR og TV3, der specielt betød meget for DR's seerandel. Endelig har Tour de France, der sendes på TV2, ikke været den samme seer succes i 1999 sammenlignet med tidligere år.

Sommerens programmer

DR's programflade har ikke indeholdt de store nyskabelser, og uden VM i fodbold, der blev sendt i juni 1998, har sommerens programplan været nogenlunde "normal". TV 3 har blandt andet satset på nye afsnit af serier som "Heksene fra Warren Manor", "Dawson's Creek" og "Melrose Place". Derudover har de i forhold til 1998 holdt linien med fokus på serier og film, med undtagelse af samarbejdet med DR omkring udsendelsen af VM i fodbold. TV Danmarks dopingfri TV med fokus på serier og docu-soaps, som også var sommerens koncept i 1998, har ikke indeholdt de store nyheder.

Udviklingen i seertid

Som det ses af figur 1, så har den samlede tv sening for den danske befolkning (udtrykt ved målgruppen 12 år+) været faldende gennem foråret, hvilket følger tendensen fra de tidligere år. Juni og juli måned er traditionelt måneder med lavt TV forbrug blandt andet på grund af ferie og "det gode danske sommervejr", der holder folk fra at se TV. Denne tendens har været kraftigere i 1999 end tidligere.

DR er særlig hårdt ramt i juni måned, formentlig på grund af, at de sendte VM i fodbold i denne periode i 1998, og disse høje seertal har man ikke kunne opretholde med dette års programplan. TV2 er ramt hårdt i juli måned, og dette til trods for, at her udsendte stationen både Wimbledon tennis, og som i 1998 Tour de France. Der har i juli måned været et betydelig dyk i den daglige sening af stationen, og en nærliggende forklaring er, at det ikke har været den samme succes for TV2 at sende "Touren" i år. Af årsager kan nævnes mangel på danskere i feltet og i top 10, samt det massive fokus på cykelsportens dopingmisbrug, der har præget medierne gennem mere end et år nu.

De udsendte serier samt den øvrige pogramplan på TV3 har ikke givet tilgang af seere sammenholdt med sommeren 1998. I denne sammenhæng skal det nævnes, at TV3 har bibeholdt den samme seertid til trods for den faldende samlede tv sening i perioden, og derfor kan den London baserede kanal være tilfreds med sommeren, hvor TV3 har præsteret at stige i seerandel med en uændret seertid.

Dopingfrit TV har formået at give Tv Danmark en fornuftig sommer uden den store seerflugt i forhold til 1998. Stationen har holdt sin andel af seerne, og dette stadig i et faldende marked. Så der er bestemt et publikum til en kanal uden sport, og det viser denne sommers udvikling også.

Udviklingen i seertid (personer 21-50 år)

Betragtes en af de store kommercielle målgrupper personer 21-50 år, som ses i figur 2, så er billedet faktisk det samme, og måske endda i endnu mere udpræget grad.

DR taber seerandele i juni, og TV 2 taber andele i juli. Seningen af "Tour de France" har også været faldende i denne målgruppe både på aftenudsendelsen "Rundt om Frankrig" og på live transmissionerne om eftermiddagen. Dette gjorde at TV2 valgte at flytte "Rundt om Frankrig" fra kl. 20.00 til kl. 22.25. Det var en klog disposition, da det i denne målgruppe viste sig at give klart bedre seertal.

TV3 og Tv Danmark har samme andel som i 1998, og i kommerciel sammenhæng er dette værd at bemærke, da det betyder at TV2 også i sommerperioden har mistet noget af sin tidligere dominerende markedsposition. Og dette i en målgruppe, der har været og i nogen grad stadig er blandt stationens kommercielt bedste målgrupper.

Hvad er så konklusionen på sommers tv sening ? Vi kan konstatere et fald i den samlede sening, og at dette hovedsageligt rammer de to landsdækkende stationer. Dette skyldes primært, at der ikke blev sendt VM i fodbold og samtidig har Tour de France ikke været den samme succes som tidligere år. Sommervejret i 1998 var heller ikke nær så solrigt som i år.

TV3 og 3+ har haft en uændret sening i sommeren, og dette sammenholdt med den faldende totale tv sening viser at stationen fortsat har den positive udvikling, de har haft i foråret. Tv Danmark havde en fornuftig sening i sommerperioden, og holdt status quo i forhold til sidste år.

En interessant pointe i forbindelse med sommerens tv forbrug er, at selvom tv forbruget er faldet i sommeren 1999 i forhold til 1998 , så ses der stadig lige knap 2 timers fjernsyn pr. dag pr. dansker over 12 år.

Sommeren går på hæld og vi er nu på vej ind i efteråret, og det betyder nye spændende programsatsninger fra alle tv stationerne. Det skal blive interessant at se, hvad det betyder for danskernes tv forbrug og hvordan de enkelte stationer klarer sig i kampen om seerne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs