MediaWatch

Kulturministerens puslespil

Kulturministeriet har afsat frem til foråret til forhandlinger. Derefter regner man med at skrive love og bekendtgørelser frem til oktober, og så kan en ny medielov måske vedtages inden 1. januar 2001. Fra Kulturministeriet lyder det, at kulturministeren formentlig vil gå efter større ændringer - ikke lappeløsninger.

Kulturministerens visioner lader vente på sig. Det er et uhyre kompliceret puslespil, hun skal lægge, og det forlyder, at ministeren er så vred på Venstre, at hun vil skubbe partiet ud, men at hun er interesseret i at få et par af midterpartierne med. På den måde kunne hun i et forlig med SF, regeringen og et par borgerlige sikre en fastholdelse af sin mediepolitik, der rækker langt længere, end hun sidder i stolen.

Ny rolle for public service TV?

En nem løsning er at privatisere TV2 og dernæst koncentrere en stærk public service virksomhed i Danmarks Radio, men man må formode, at ministeren er allergisk overfor alle former for kommercialisering, og at det er utænkeligt at hun vil "frigive" TV2.

Til gengæld kan hun med rimelighed forvente, at en ny TV2-ledelse med bedre fornemmelse for kommerciel mediedrift kan rette op på problemet.

Elsebeth Gerner Nielsen har allerede indikeret, at hun ønsker en ny rolle for public service TV, hvor DR og TV 2 eventuelt sender mindre og koncentrerer sig om danske udsendelser med nyheder og aktualitet.

Ifølge Mediawatchs kilder arbejder hun også med en anden løsning: Program-koordinering, der skal sikre at hun ikke behøver at slås for høje licensstigninger. Koordinering af programmer mellem DR1 og TV2 kunne givetvis spare mange millioner, hvis DR koncentrerer sig om visse programgenrer, f.eks. børn, og TV 2 bruger kræfter på f.eks. sport. Det ville bremse en prisspiral mellem de to public service virksomheder. Samtidig ville kulturministeren sikre sig en sejr for sit helt private hjertensbarn: at børn ikke ser reklamer på TV 2.

Venstre vil have Danmarks Radio til at udlicitere sine produktioner for at opnå betydelige rationaliseringsgevinster.

Ørestadsbyggeriet ville kunne gøres mindre, og Danmark ville få et mere levende og dynamisk produktionsmiljø. Produktionsmiljøet i dag lider under for få og for små producenter og for mange alliancer mellem produktionsselskaber og kanaler, hvilket bremser en fri konkurrence.

Digitalisering besværlig

Der er næppe tvivl om, at det bliver vanskeligt at få en rimelig økonomi i et digitaliseret jordbaseret net. Ministerens idé om at lade DR og TV2 starte to jordbaserede digitale kanaler ser ud til at nyde en vis forståelse i forhandlerkredsen. Det sker ikke uden kritiske spørgsmål, men partierne finder det vigtigt for nationen, at man selv sidder på et dansk distributionssystem og ikke sender signaler op i rummet, hvor man har ringe muligheder for at kontrollere dem.

Ifølge Mediawatchs oplysninger er Enhedslisten gået så vidt, at partiet pusler med en idé om et obligatorisk statsligt kanalsystem over internettet, der skal kunne udkonkurrere alle satellitter.

En længe imødeset radioliberalisering

Én mulighed er at give DR den fjerde ledige landsdækkende radiokanal og som i Norge udlicitere den femte til et privat konsortium. Eller at give TV 2 den fjerde. At tilgodese de offentlige kanaler kan dog i sidste ende give problemer med EU-retten, idet DR som bekendt allerede opererer med tre landsdækkende FM kanaler, en kabelfødt klassisk radio, samt kort-, mellem- og langbølge radio.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs