MediaWatch

Græsrods TV rammes af ny lov

" Tv-græsrødderne i ""Sendesamvirket"" havde i går bedt om et møde med det lokale radio- og tv-nævn for at klage deres nød.

- Det er en fuldstændig forfejlet og hovedløs lov. Vi kan ikke lave tv for de penge, siger Tony Cuff fra TV 49 under Den Fynske Mediefond. - Vinderne i det her bliver de stationer, der er dygtige til at skrive ansøgninger om programtilskud. Taberne bliver de rigtige græsrødder, der stormer rundt og laver tv, mener han. Den Fynske Mediefonds tilskud er for eksempel faldet ned fra 390.00 kroner pr. halvår til 108.00 kroner i dag. Formanden for radio- og tvnævnet i Odense, Jess Heilbo, bekræfter, at stationerne ikke har været særlig heldige med at få de store programtilskud, som med de nye regler er blevet krumtappen i stationernes økonomi. - Derfor har nævnet besluttet, at vi ved næste ansøgningsrunde den 1. november vil være stationerne behjælpelig med nogle standardskemaer. Det er jo ikke alle, der er lige gode til at formulere en ansøgning, og vi så en ganske varieret udformning sidste gang, siger Jess Heilbo. Ved sidste ansøgningsrunde havde nævnet ikke en tilstrækkelig tidsfrist til at prioritere og kommentere ansøgningerne fra Odense, som blev sendt af sted til Kulturministeriet uden behandling. De nye regler om tilskud trådte i kraft 1. juli. Tidligere fik stationerne et fast tilskud på 5000 kroner pr. sendt time, dog højst tre timer om ugen. Hensigten med at ændre loven var at komme den mekaniske betaling til bevidstløse programmer til livs samt at bremse for snyd."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs