MediaWatch

De nordiske internetbrugere

I særdeleshed løftes de nordiske viksomheders markedsføring på internettet ofte over de nordiske grænser og der afvikles nordiske kampagner på internettet. Internettet er i den nordiske sammenhæng et unikt medie at anvende på tværs af landegrænserne, idet hele den kreative udformning og produktion kan foregå i et land, mens kommunikationen og markedsføringen omkostningseffektivt kan tilpasses de enkelte nordiske lande. På baggrund heraf har CIA Nordic indsamlet en række informationer om de nordiske internetbrugere, for at give et billede af det totale nordiske marked.

Væksten af internetbrugere på nordisk plan aftager

Til gengæld har Finland og Danmark haft en stigning på henholdsvis 79% og 69% fra 1997 til 1998. For Finlands vedkommende er det en stærkt sigende tendens sammenlignet med en stigningsrate på 11% fra 1996 til 1997. Danmark har derimod svært ved at følge den høje stigningsrate på 91% fra 1996 til 1997, og således kan det konkluderes, at Danmark følger den samme tendens som Norge og Sverige - det danske marked bevæger sig også mod mætningspunktet.

Mætningspunktet nås inden for 3 år.

Nordens dårligste handelsplads

Sverige er klart det mest innovative land på denne front, hvor 27% af internetbrugere har bestilt varer via internettet. Til sammenligning ligger Danmark langt bagefter, idet kun 13% har bestilt varer via internettet. Norge og Finland ligger på samme niveau med 19%. Som følge af Dankortets nært forestående entré på internettet forventer CIA MediaCentralen, at Danmark i starten af de nye årtusinde kommer på niveau med Finland og Norge.

Konvergens på det nordiske mediamarked

Ovenstående indikerer at landene inden for overskuelig fremtid vil have konvergerende udviklingsniveauer, således vil de innovative tendenser i eksempelvis Sverige få mindre og mindre forspring og forskellen mellem de nordiske lande vil udlignes. Med andre ord bliver vi bedre til at adoptere de gode ideer fra vores nordiske brødre og søstre, som i kommercielle sammenhænge vil være til stor gavn for de nordisk indstillede virksomheder.

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs