MediaWatch

Docu-soaps

Docu-soap-udsendelser er karakteriseret ved at være underholdningsudsendelser, der kombinerer "fluen-på-væggen"- TV og dokumentarlignende beretninger om virkelige menneskers historie og skæbner. Konceptet er dog set før (siden MTV's produktion af programserien "The real world").

Store satsninger

DR1 har momentum og må kunne trække på en stor motivation på baggrund af det seneste års stigende succes. De har ressourcerne (der venter f.eks. nye afsnit af "Taxa" til efteråret), og den effektive "mur" i super prime-time med nyhedstimen udgør et effektivt våben i kampen om seerne.

TV 2 har tabt land, men har nu haft tid til at sunde sig, og vil kæmpe hårdt for at genvinde fordums storhed. En del af forklaringen på hvorfor stationen ikke totalt har tabt mere er morgen-TV-satsningen, mens det primært er i prime-time at stationen har tabt andele. TV 2s modspil vil for efteråret bl.a. være en ren dansk flade i super prime-time mellem kl. 20.00 og 22.00 på hverdage. Der er et solidt udgangspunkt til stede i form af den stærke optakt til super prime-time -Nyhederne og de regionale udsendelser -i timen inden.

TV3 satser på familieunderholdning og har store forventninger til en række programmer i efteråret. TV3 har yderligere haft succes med at få fat i en række sportsbegivenheder, såsom de danske håndboldkvinders forsvar af EM-titlen til december, samt tre af det danske fodboldlandsholds fire udekampe om deltagelse i slutrunden om EM i fodbold i 2000.

TvDanmark lægger sig med sin programstrategi vel primært i konkurrence med TV3. Stationen forventer bl.a. sin nyhedsprofil strammet op med hjælp fra rutinerede aktualitetsfolk som Lasse Jensen og Ingolf Gabold.

Stationen tager desuden endnu en gang konsekvensen af ikke at være med i kapløbet om sportsrettigheder og satser derfor i efterårsplanen på andre programmer end sport.

Flytter det noget?

Et øjebliksbillede:

Andelen af seere i målgruppen, der så TV på det pågældende tidspunkt (share) var 39%, hvilket må betegnes som absolut fornuftigt. Efter første program således en indikation om, at programmet ville slå an. Seertallet faldt dog til 449.000 (10%) og share til 30% for udsendelsen fredag d. 28. august.

Dette kan ikke være et tilfredsstillende niveau for en stort anlagt fredagssatsning. En sammenligning med "Husk lige tandbørsten" med parallelen at denne programserie også startede forsigtigt, holder ikke i denne sammenhæng. "Tandbørsten" fik aldrig et seertal, der lå under første udsendelses seertal, og programmet havde et jævnt stigende niveau, både i rating og share. Konkurrencen fra TV 2 er heller ikke en forklaringsvariabel - begge fredage sendte TV 2 "Ugen, der gak".

Kun to udsendelser er naturligvis ikke repræsentativt, så vi kan nøjes med at konkludere, at der er plads til seertalsmæssige forbedringer.

"Huset på Christianshavn" lørdag aften gav i august et seertal på gennemsnitligt 827.000 personer, svarende til 18 pct. - og en share i samme gruppe på gennemsnitligt 54%, må siges at være højt.

TV 2 begyndte genudsendelsen af succesen "Strisser på Samsø". Genudsendelsen skal "varme op" til de nye afsnit af serien, der sendes i forlængelse af genudsendelserne.

Der er foreløbigt afviklet én udsendelse, så heller ikke her kan siges noget om hvorvidt genudsendelserne bliver en succes eller ej, men en indikation får vi dog. Seriens første afsnit fik en forsigtig modtagelse. Seertallet var 613.000 seere i alderen 12 år og derover, svarende til 14%, og en share på 36%. Dette står i kontrast til den massive succes, som serien fik for halvandet år siden, men man skal huske, at det ER en genudsendelse, og at den udsendes overfor "Huset på Christianshavn" på DR1, hvis seertal ikke dykkede nævneværdigt.

Det er derfor sandsynligt, at "Strisser"-seerne har en anden profil end "Huset"-seerne, hvilket understøttes, når man ser på share blandt målgrupper yngre end ovenstående. For eksempel har Lars Bom & Co. i målgruppen "personer 15-40 år" en væsentlig højere share end folkene på Christianshavn.

Også serien "Rejsekammerater" med Erik Clausen og Niels Hausgaard har haft premiere. Serien består af 6 afsnit og første afsnit fik seermæssigt en absolut hæderlig modtagelse med 844.000 personer i alderen 12 år og derover, svarende til 19% af gruppen. Programmet opnåede tillige en share på 49%.

TV3 har store forventninger til udsendelsesrækken "Robinson-ekspeditionen", der har premiere 14. september.

Men andre af TV3s danske produktioner er kommet i gang. Talk-show'et "Pernillle's univers" er kommet tilbage til skærmen, og første udsendelse var en af TV3s mest sete udsendelser i perioden uge 34-35 1998, kun overgået af spillefilm.

Programmet opnåede et seertal på 225.000 personer i aldersgruppen 12 år og derover, svarende til 5% (8% blandt TV3-modtagere).

Mere fra MediaWatch

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs