MediaWatch

Reklame skaber kritiske børn

LEGO siger, at børn bliver sunde, kritiske forbrugere, når de udsættes for virkeligheden - nemlig at der annonceres for produkter. Danske regler for annoncering ved børne TV er faktisk ret skrappe. Dansk Markedsføringsforbund minder om at ingen tvinger børn til at se TV. Det er forældrenes ansvar.

Debatten er drevet af følelser - af modvilje overfor reklamer som fænomen, men det er en anden debat. Når man nu har valgt at have en markedsøkonomi, må man også acceptere, at producenterne annoncerer for deres produkter.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs