MediaWatch

Borgen-producent: Hårdt arbejde og god tid bag tv-succes

Søndag aften vandt DR’s dramaserie ’Borgen’ den prestigefyldte BAFTA Award for bedste udenlandske tv-serie og for bedste manuskriptforfatter. Dermed slutter ’Borgen’ sig til mængden af andet godt dansk tv, som har opnået stor succes i udlandet. Både ’Forbrydelsen’ og ’Broen’ har senest også modtaget hæder fra udlandet, ligesom de har også er blevet solgt til mange lande.

Søndag aften vandt DR’s dramaserie ’Borgen’ den prestigefyldte BAFTA Award for bedste udenlandske tv-serie og for bedste manuskriptforfatter.

Dermed slutter ’Borgen’ sig til mængden af andet godt dansk tv, som har opnået stor succes i udlandet. Både ’Forbrydelsen’ og ’Broen’ har senest også modtaget hæder fra udlandet, ligesom de har også er blevet solgt til mange lande.

Men hvis man spørger producenten bag ’Borgen’-dramaet, Camilla Hammerich, er den danske tv-succes fortjent.

”Det er grundigt og hårdt arbejde, der ligger bag. Det gælder både film og tv-serier. Det handler om at blive ved med at gå i dybden med det, som man laver. Det første spadestik til ’Borgen’ blev for eksempel taget tilbage i maj 2007, så vi bruger meget tid på at udvikle det, så det bliver rigtig godt. Der har jeg en fornemmelse af, at der mange andre steder bliver hastet igennem,” siger Camilla Hammerich til Bt.dk.

Klar strategi
Generelt har der de sidste 10 år været tale om en voldsom stigning i eksport af dansk drama til udlandet. DR Internationalt Salg har tidligere sagt til Mediawatch, at det er en offensiv eksportstrategi, der er begyndt at bære frugt.

”Vi har i mange år ført en meget intens markedsføring over for udlandet. Det er mange års arbejde, der er begyndt at bære frugt, for man går ikke bare derud og sælger. Det tager rigtig lang tid at blive kendt blandt kunder,” siger Helene Aurø, der er chef for DR International Salg.

Camilla Hammerich har også bemærket, at dansk tv har ligget fremme i førerfeltet.

”De sidste ti år har været en gylden drama-æra. Vi kan bruge priserne til at gøre opmærksom på os selv og til at vi bliver interessante at købe. Dermed bliver det også et spørgsmål om finansiering til fremtidige projekter. Vi vil gerne tiltrække international kapital,” siger Camilla Hammerich til Bt.dk.

- CT

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladets kommentator-team som led i en digital oprustning. (Rettet)

Seneste nyt

Se flere jobs