MediaWatch

“Selv om vi kom 300 år for sent som papiravis, er vi den mest læste i dag”

Metroxpress A/S er “last mover” på nettet. Det bekymrer ikke chefred. Jonas Kuld Rathje, som desuden afviser, at journalisterne nu skal løbe stærkere.

Når Metroxpress A/S snart lader nettet være nyhedsførende og dropper at “gemme” historier til papiravisen, kræver det nye arbejdsgange og vagter. Forhåbentlig går der ikke alt for lang tid, før nettet har så mange brugere, at de i større stil vil bemærke, at de allerede har læst historierne i papiravisen, lyder det fra ansv. chefredaktør Jonas Kuld Rathje, der her svarer på spørgsmål om den nye strategi.

Skal I være flere medarbejdere, når nu I både skal udkomme på tryk og på nettet oftere?

“Som udgangspunkt bliver vi hverken flere eller færre medarbejdere, men vi skifter fokus fra at udkomme en gang i døgnet som avis til at udkomme løbende på sitet. Nogle af historierne på sitet kan vi jo bringe som de er fra i avisen, mens andre muligvis skal redigeres, men sandt at sige er vi ikke langt i processen med detaljerne i det,” siger Jonas Kuld Rathje.

Hvad betyder det for arbejdsgangene og jeres vagter?

“Vi udvider så at sige åbningstiderne, så nogle journalister møder senere og nogle møder tidligere end i dag, men hvor mange og hvordan, det læggger vi planer for frem til sommeren.”

Skal jeres journalister nu løbe stærkere?

“Det tror jeg ikke de kan eller nødvendigvis skal. Fokus skal bare flyttes fra at udkomme en gang i døgnet til at udkomme flere gange, så vi offentliggør historierne, når de er færdige frem. Nogle journalister skal måske arbejde hurtigere, fordi de skal lave flere og kortere elementer til nettet end de gør i dag, men de skal hverken arbejde hårdere eller i længere tid, for historierne til nettet vil være kortere og mindre krævende end vores normale papirhistorier.”

Det er ofte en svær øvelse for journalister at publicere historier først på nettet, ud fra tankegangen om, at det tager luften ud af papiravisen - og kan læserne ikke få samme opfattelse?

“Desværre går der lang tid, inden vi får så mange læsere på nettet, at de vil føle at de har læst vores nyheder allerede, for vi har ikke mange brugere i dag. Men jeg håber, at vi får det problem, og det vil gøre avisen bedre, at den får en større nyhedspuls.”

Alle andre dagblade er jo stærke på nettet, bliver det ikke svært at være “last mover”?

“Nej vi kommer ikke for sent. Jeg ville ønske, at vi var kommet før, men der er altid plads til dem, der er snedige. Og selv om vi kom 300 år for sent som papiravis, er vi den mest læste i dag.”

Har det spillet ind på jeres beslutninge, at I ser nettet som den næste gratisbastion at indtage, nu hvor flere dagblade indfører betalingsmure på nettet?

“Det at vi skal være stærkere på nettet har ikke nogen direkte sammenhæg med den udvikling, men det kan blive fordel for os, hvis andre medier burer mere indhold inde og kræver betaling. Der er dog stadig mange andre steder på nettet, hvor man kan få gratis indhold, så området kan ikke sammenlignes med markedet for gratis dagblade,” siger Jonas Kuld Rathje.

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs