MediaWatch

Danskerne stoler mest på TV-Avisen

Danskerne har ikke meget tiltro til de oplysninger, medierne bringer. Næsten halvdelen stoler ikke på, at medierne er objektive og dækker alle sider af en sag, og kun 24 procent siger, at de generelt har tillid til medierne.

Dermed er tilliden til medierne faldet tre procentpoint i forhold til sidste år.  Det er konklusionen i en medieundersøgelse, som kommunikationsbureauet Burson-Marsteller sammen med YouGov har gennemført for andet år i træk.

Danskerne har ikke meget tiltro til de oplysninger, medierne bringer. Næsten halvdelen stoler ikke på, at medierne er objektive og dækker alle sider af en sag, og kun 24 procent siger, at de generelt har tillid til medierne.

Dermed er tilliden til medierne faldet tre procentpoint i forhold til sidste år.  Det er konklusionen i en medieundersøgelse, som kommunikationsbureauet Burson-Marsteller sammen med YouGov har gennemført for andet år i træk.

Undersøgelsen viser samtidig, at 66 procent af danskerne mener, at medierne fokuserer for meget på konflikt- og sensationsstof.

”Resultaterne viser, at der er tale om en alvorlig krise i forholdet mellem medierne og danskerne, og måske burde medierne overveje, om modsvaret på denne krisetilstand er øget fokus på konflikt, personsager og skarpere vinkler, som umiddelbart er den opskrift medierne følger. De faldende oplag for mange af de traditionelle medier tyder på, at danskerne mener det modsatte,” siger Kim Larsen, adm. direktør i Burson-Marsteller og fortsætter.

67 procent af danskerne siger, at de har stor eller meget stor tillid til TV-Avisen, og det gør mediet til Danmarks mest troværdige. Dermed overhaler TV-Avisen topscoreren fra sidste år, Radioavisen, der i år ligger på 2. pladsen (64 procent), mens Ritzaus Bureau indtager 3. pladsen (57 procent).

Ligesom i målingen fra 2011 indtager Ekstra Bladet og B.T. igen bundplaceringer, idet kun hhv. fire og otte procent siger, at de har tillid til disse medier.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at yngre danskere generelt har mere tillid til medierne end ældre. 27 procent af de 18-34-årige har således stor eller meget stor tillid til medierne mod 20 procent blandt de 55-74-årige.

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1009 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 3.-5. februar 2012.

 

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Seneste nyt

Se flere jobs