MediaWatch

Tv-festen lukker i 2012

Det ellers kriseresistente tv-medie må belave sig på en voldsom opbremsning i 2012, mens markedet afventer usikre økonomisk signaler og forbrugernes reaktion.

Tv-mediet står til en mærkbar nedtur i 2012 med en estimeret vækst på blot lidt over to procent - mod 14-15 procent i 2011, der særligt i foråret var en ren fest for tv-selskaber med ledige ratings til salg.

Men nu vender bøtten voldsomt. Det viser et MediaWatch-forecast for 2012 baseret på de fire mediabureau-gruppers estimater.

Tv har ellers været relativ kriseresistent, og mediet kom sig hurtigt i 2010, efter finanskrisen tog pusten ud af væksten i årene før.

“Der er så mange modstridende, men vigtige faktorer for økonomien og dermed tv-markedet til næste år, at vi kun kan forestille os en vækst på to procent,” siger Trading Director Claes Braagaard, OmnicomMediaGroup (OMD, PHD)

Han henviser til afgørende begivenheder som Storbritanniens mulige udtrædelse af EU, og at Grækenland kan ende med at forlade euroen.

“Det er meget muligt, at vi om 3-4 måneder ser anderledes på det, når vi er klogere, men lige nu er usikkerhedsniveauet højt.”

Overdrevne betting forventninger
IUM minder om, at tv's flotte vækstrater i 2011 skal ses lyset af et par år med tilbagegang.

“Jeg forventer, at den generelle usikkerhed på finansmarkedet, som afspejler sig i forbrugernes tilbageholdenhed, også vil afspejle sig i annoncørernes spending; vi kommer til at se tilbagegang i finanssektor, bolig og indretning – og så tror jeg ikke så meget på, at betting bliver så stort (på tv) som alle forventer,” siger Broadcast Director Jakob Olsen.

GroupM mener også, at tv-mediet må være tilfreds med at vokse i trit med hele mediemarkedet - hverken mere eller mindre.
 
”Tv kommer også under pres. Efterspørgslen vil falde, ingen tvivl om det,” siger Trading Director Kenneth Brenøe.

Abonnement intro ikke en faktor
TV 2-hovedkanalens overgang til abonnement, og tv-markedets slukning af MPEG2-kodningen i januar, påvirker ikke tv's reklameomsætning i 2012, vurderer Claes Braagaard.

Det er tænkeligt, at TV 2 taber lidt share, fordi processen sandsynligvis indebærer, at konkurrenterne får bedre distribution. Men den reklamedækning, som hovedkanalen næppe undgår at tabe i en overgangsfase, bliver typisk seere, som ikke efterspørges i særlig mange kampagner.

- PFL
 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs