MediaWatch

Global: Schibsteds driftsresultat dalede

Schibsteds driftsresultat på skrump, nyt redaktionelt site om apps og branchens 21 mest spændende personer...

 

Schibsted-resultat skrumpede
Schibsteds driftsresultat før renter, skat og afskrivninger (ebitda) faldt med 66 mio. NOK til 531 mio. NOK i 3. kvartal i år sammenlignet med 3. kvartal sidste år. Resultatet før skat endte på 343 mio. NOK. “Our Media Houses are showing slightly weaker earnings compared with very good results in Q3 last year, but they are still showing good overall margins, the structural decline of single copy sold newspapers taken into consideration,” siger koncernchef Rolv Erik Ryssdal i en pressemeddelelse, hvor uroen på de internationale markeder nævnes som en faktor der ikke ligefrem gavner annoncemarkederne. Schibsteds annonceindtægter voksede dog med ni pct. i 3. kvartal. Selskabet sætter ikke kun sin lid til Europa og fortsætter ekspansionen på rubrikmarkedet i lande som Brasilien og Malaysia.

Avis satser på site for app-elskere
‘Applovin’ er navnet på svenske Nyheter 24’s nye satsning på nettet. Det er et tekniksite for smartphone-apps i blogform, skriver Dagensmedia.se. Hvad journalistik om apps i blogform konkret vil sige, melder historien ikke noget om, men brugerne skal helst levere lige så meget indhold som redaktionen, de er nemlig så dygtige, lyder det fra redaktøren.

Tabletbrugernes yndlingskøb
Måske er markedet for digitale rabatkuponer ved at blive lidt crowded, men ifølge en ny undersøgelse, er tabletbrugerne stadig tossede med ‘daily deals’, som hele 38 pct. af dem har prøvet at købe via deres tablet. Se listen og læs mere om undersøgelsen på Adweek.com.

Mediebranchens 21 mest spændende personer
Julen og årsskiftet nærmer sig, og det er lig med listetid. Branchestitet Minonline.com er klar med sin årlige liste over de 21 mest spændende folk i mediebranchen. De repræsenterer “what we feel are the media leaders that have stepped up this year to make a mark in the challenges we face today in magazines, digital, media brands and marketing/advertising arenas”, skriver Minonline.com. På toppen er den adm. direktør for Linkedin. En del af de andre ringer ikke lige en klokke hos Global-skribenten.

Redaktør kritiserer "medieguruer"
Redaktøren for Colombia Journalism Review's business-sektion Dean Starkman er træt af “medieguruer”, som advokerer for “crowd-sourced, web-based and free-for-users journalism”. Deri ligger nemlig en nedvurdering af traditionelle journalistiske institutioner, mener han og siger ifølge Editorsweblog.com: “The cruel truth of the emerging networked news environment is that reporters are as disempowered as they have ever been, writing more often, under more pressure, with less autonomy, about more trivial things than under the previous monopolistic regime”. redaktørens udfald mod den digitale journalistik har medført en storm af protester, hvoraf den mest afbalancerede lader til at komme fra Emily Bell, der tidligere har været Guardians digitale chef. Hun mener ikke, at det er en enten/eller-situation. Editorsweblog.com henviser desuden til et TED-foredrag om crowd sourcet undersøgende journalistik.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs