MediaWatch

Flyvholm: ”Vi har ikke nået worst case scenario"

”Vi har tvunget en ny avis ned i hovedet på folk. Det har de ikke alle sammen været lige begejstrede for,” siger Mogens Flyvholm. MediaWatch har mødt adm. dir. og chefredaktør for Nordvestnyt.

Kalundborg Folkeblad blev grundlagt i 1907. Holbæk Amts Venstreblad i 1905. Men i 2011 blev beslutningen taget om at lukke de to lokale dagblade og i stedet starte et fælles op, Nordvestnyt.

Det har givet nye udfordringer for den ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør Mogens Flyvholm - som f.eks. folk fra henholdsvis Holbæk og Kalundborg, der ikke vil stå ved siden af hinanden på dødsannoncesiderne, eller pensionister, der ikke bryder sig om den måde, den nye avis er hæftet sammen på. Og så ikke mindst dykkende oplagstal.

”Vi får et ordentligt smæk på oplagstallene, sådan som det ser ud på nuværende tidspunkt. Vi har samlet mistet noget, der minder om 1000 aviser – og det er meget ud af et oplag på små 16.000. Vi frygtede i worst case scenario, at vi ville miste 30 pct. af læserne. Det kan vi se nu, at vi ikke gør. Men det er voldsomt,” siger Mogens Flyvholm.

Oplagstallet vil stige igen
Chefredaktøren tager det dog med ophøjet ro. Han regner med, at en del af læserne vil vende tilbage.

”Vi har en masse læsere, der ryger umiddelbart i protest over en ny avis. Det tager meget lang tid at bygge sådan noget op. Det koster i starten, det ved vi, men vi kan allerede nu begynde at se en stigende interesse igen. F.eks. er der nu nogen, der selv ringer ind for at bestille avisen, fordi de har hørt om den. Det er lige som at trække en bundprop, når man starter sådan noget her op; og med den tsunami der kom i oplagsfald i starten, tænkte jeg: Hold kæft, vi stopper ikke ved de 30 pct.! Men det gjorde vi. Samtidig kommer der også et kvartalsskifte i abonnementet, det giver også altid noget uro. Der ved vi ikke, hvordan det kommer til at gå – for nogen smider avisen med det samme, mens andre beslutter sig for at lade den løbe ud til oktober, hvor kvartalet skifter. Det har vi ikke fået overblik over endnu. Men vi står tilbage med et oplagsfald på omkring 1000, som vi så lige så langsomt skal æde os ind på igen,” forklarer han.

Gevinster på længere sigt
Men Mogens Flyvholm pointerer også de klare rationaliseringsgevinster, der har været ved at starte den nye avis op.

”Vi har lavet en helt ny organisation, skiftet voldsomt ud i direktionen og bygget et nyt led af operative ledere op. Det bevirker, at beslutningsprocessen er blevet meget kortere, og vi kan agere meget hurtigere. Men fordi det hele næsten lige er blevet bygget op, står vi stadig midt i implementeringsprocessen. Men indtil videre tyder det på, at det har været en klar fordel og stor succes. Førhen havde vi en meget hierarkisk beslutningsproces, og den er væk nu. Tidligere havde vi dobbelt administration, men den er vi ved at fase ud,” siger Mogens Flyvholm.

Han påpeger, at mediehuset i den anledning også forventer nogle økonomiske gevinster på længere sigt. Hvor store gevinster, der er tale om, ved han ikke noget om endnu – men det er langt fra dem, mediehuset nyder godt af lige nu, siger han.

”Det her år bliver ikke billigt – der sætter vi nogle penge til, det er jeg sikker på. Der er store omkostninger ved at starte en ny avis. Alene skal man tænke på, at vi har raget hele facaden ned herude og bygget en ny facade op. Det koster 100.000 bare at få malet huset i Nykøbing Sj. Om vi gør det, har vi ikke taget stilling til endnu. Så der er ikke sparet penge det første år, det kommer til at koste. Det er i en størrelsesorden af 2-3 millioner. Og vi opererede i år med et overskud på to millioner – så der skal vi stramme ballerne meget, for at opnå økonomiske gevinster. På sigt vil der helt sikkert være gevinster – og engangsomkostningerne tager vi så nu,” siger Mogens Flyvholm.

Klare ambitioner
Han nævner to klare ambitioner for den nye avis. For det første ønsker han sig en bredere medieplatform.

”Udgangspunktet for at samle de to aviser var at forbedre vores platformsstrategi. Vi kiggede både på vores ugeaviser og vores net for at finde ud af, hvordan de eventuelt kunne hænge sammen på en anden måde," siger Flyvholm og forsætter:

"Vi kom frem til, at vi skal bruge den digitale platform meget mere aktivt.Vi har en strategi, der hedder, at vores fremtid nok ikke skal være browserbaseret. Den skal være applikationsbaseret – for så har du en betalingsport. Applikationer går hånd i hanke med betaling. Vi har nogle ganske få abonnenter på vores netavis, som er dagbladet opdateret en gang i døgnet. Men vi skal have en eller anden form for penge for det, vi lægger ud – og der er vurderingen, at det kan vi bedre få, hvis vi baserer udviklingen på applikationer frem for browser. For når du går på nettet, er du vant til at få tingene gratis, hvor du derimod er vant til at betale penge, når du downloader apps til din smartphone eller tablet. Uden at vi har gjort det helt store ud af det, kan vi se, der er en stigning i brugere, der besøger sitet via tablets og smartphones, og det er den udvikling, vi forsøger at kapitalisere. Her går vi ligesom så mange andre i branchen og venter på, at der er en, der finder de vises sten,” siger Mogens Flyvholm.

Desuden håber man på at kunne få en lidt bredere læserskare - ikke mindst kvinderne:

”Vi vil med den nye avis meget gerne ændre lidt i aldersfordelingen. Vores læsere har en meget høj gennemsnitsalder. I forberedelsen til den nye avis fik vi lavet en undersøgelse af MarketMinds, der ringede rundt og spurgte, hvad man ville sige til, at en avis skulle se sådan og sådan ud. På den måde fik vi eksperimenteret og undersøgt, hvor vi lettest kunne komme igennem. Der var det virkeligt markant, at der er stort potentiale blandt kvinder i Odsherred; så dem går vi målrettet efter i vores telemarketing. Så når vi ringer i Odsherred beder vi om at komme til at tale med fruen i huset. Og det lykkes – dér får vi lige pludselig en masse viden. Normalt spørger vi vores aktuelle abonnementer om, hvad vi kan gøre bedre. Her spurgte vi potentielle abonnenter. Vi har tidligere fået lavet en segmentanalyse der afslørede, at vi står stærkest hos det segment, vi kalder for ’sladretanter’. Og så er der mange, der siger, at de efterhånden kun holder avisen for dødsannoncerne,” griner Mogens Flyvholm.

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Seneste nyt

Se flere jobs