MediaWatch

DR-seere: Hellere reklamer end licens

Ifølge en meningsmåling vil 51 procent af danskerne ikke have noget imod reklamer på DR, hvis de til gengæld slipper billigere i licens.

Måske vil DR ikke for altid være reklamefrit område.

En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Metroxpress viser, at 51 procent af danskerne ikke har noget imod at skulle se reklamer på DR, hvis det betød nedsat licens.

Ifølge medieforsker Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet, handler det ikke om tv-forbrugernes utilfredshed med DR’s produkter, men om den personlige økonomi i øjeblikket.

“Hvis det er svært at betale regningerne, er man mere ivrig efter at slippe for at betale fuld licens,” siger han til Ritzau.

En anden medieforsker tror dog ikke på, at det kan lade sig gøre at få reklamer på DR’s fjernsynskanaler, fordi det vil gå ud over DR’s programflade.

"Reklamer betyder færre film. Samtidig vil reklamer på DR gå ud over TV 2’s reklameindtægter. Reklamemarkedet er i forvejen trængt," siger Frands Mortensen fra Aarhus Universitet til metroXpress.

- CT

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs