MediaWatch

Nyt site vil fremme journalist-branding

Følg de journalister, du synes, der er gode opinionsdannere, tilbyder nyt svensk site, som mener, at nyhedssites glemmer skribenterne bag artiklerne.

Skribenterne skal i fokus og løsrive sig mere fra det mediebrand, de er tilknyttet, mener Ted Valentin, som har startet sitet opinionsbildare.se ("opinionsdannere", red.), hvor man kan søge på journalister fra ni kilder; Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, E24, Aftonbladet, di.se, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan och IDG.

"Når man ser på eksempelvis rss-feedet fra aviserne, er det svært at finde ophavsmanden - i Google News virker det bare som om, aviserne er afsendere. Opinionsbildare.se sætter skribenterne i fokus og gør, at man kan finde toneangivende journalister," siger Ted Valentin til dagensmedia.se.

Dels skal det være nemmere for at organisationer og virksomheder at finde journalister, som dækker deres område, dels giver sitet overblik over, hvilke aviser der skriver mest om forskellige emner. Brugerne kan samtidig følge udvalgte journalister via Facebook-log-in.

Læs også blogindlægget: Journalistbranding - skidt eller kanel?

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs