MediaWatch

Schultz: Danske mediekoncerner er for små

Egmont og Aller er mastodonter i Danmark, men stadig for små, sammenlignet med mediekoncerner i de andre nordiske lande.

Selvom det lysner på det danske annoncemarked - halter det stadig bagefter de andre nordiske lande, siger medieanalytiker Henrik Schultz fra Argo Securitas til Jyllands-Posten. Han peger samtidig på, at de danske mediekoncerner er for små.

"Det er selvfølgelig groft forenklet, fordi selskaberne er meget forskellige. TV 2 arbejder f.eks. kun i Danmark, mens Egmont mest er uden for Danmark, men selskaberne er for små og sådan her det været alt for længe," siger han til Jyllands-Posten.

Egmont er Danmarks største medievirksomhed med en omsætning på 10,5 mia. kr. - Aller Holding den næststørste med en omsætning på fire mia. kr. Til sammenligning har svenske Bonnier en omsætning på mere end 25 mia. kr. og finske Sanoma på over 20 mia. kr. Norske Schibsted tegner sig for 13 mia. kr.

Ifølge en opgørelse foretaget af Jyllands-Posten baseret på 2010-regnskaber klarer Egmont sig også bedst, når det kommer til at tjene penge. I 2010 lød Egmonts ebit-resulat på godt 500 mio. kr., mens JP/Politikens Hus kom ind på andenpladsen (mod en syvendeplads i 2009) med en ebit på 234 mio. kr. På tredjepladsen ligger DR(!) med en ebit på 135 mio. kr.

- SF
- LR
 

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Seneste nyt

Se flere jobs