MediaWatch

Medieselskaber taget i ulovlig kundedeling

JP/Pols Mediacenter Danmark og en række mediebureauer har indgået ulovlige aftaler om kundedeling. Aftalerne skal nu ophæves, kræver Konkurrencerådet.

Distributionsselskabet Mediacenter Danmark, et koncernselskab under JP/Politikens Hus, har indgået aftaler med mediabureauerne Mediabroker og Group M, Carat, og IUM, som er i strid med konkurrenceloven. Det skriver Konkurrencerådet, der nu har sat en stopper for aftalerne, i en pressemeddelelse.

Aftalerne rummer flere elementer, der har fået Konkurrencerådet til at løfte pegefingeren. Bl.a. har virksomhederne, der sælger og/eller formidler distribution af eksempelvis husstandsomdelte reklamer, aftalt ikke at kontakte til hinandens kunder, og at Mediacenter Danmark kun må nærme sig de øvrige virksomheders kunder, hvis det på forhånd er aftalt.

Derudover har de fundet fælles fodslag om en særlig proces ved konflikt om kunder, herunder en aftale om overskudsdeling på den enkelte kunde.

Med OMD har Mediacenter Danmark indgået en ligeledes ulovlig aftale, der forhindrer Mediecenter Danmark i at kontakte OMDs kunder.

Men aftalerne begrænser kundernes muligheder for at vælge, hvem de vil bruge som distributør, og det skader konkurrencen, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

"Aftaler om at dele kunder er meget skadelige for konkurrencen. De begrænser valgmulighederne på markedet og kan føre til højere priser og dårligere service for kunderne. Derfor er aftaler om deling af kunder en grov overtrædelse af konkurrenceloven," siger hun i meddelelsen.

Tilsammen står virksomhederne, der nu er blevet bedt om at ophæve de ulovlige aftaler, for 10-20 procent af afsætningen af distribution af adresseløse forsendelser.

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs