MediaWatch

MediaCast: Jagten på generation Facebook

“En af forklaringerne på, at vi ikke har godt fat i de unge, er, at vi har formidlet helt forbi dem, så det, vi gør nu er, at vi i høj grad får journalister, værter og tilrettelæggere, som selv er en del af de unge, til selv at stå for formidlingen til dem.”

“En af forklaringerne på, at vi ikke har godt fat i de unge, er, at vi har formidlet helt forbi dem, så det, vi gør nu er, at vi i høj grad får journalister, værter og tilrettelæggere, som selv er en del af de unge, til selv at stå for formidlingen til dem.”

- Mediedirektør i DR, Mikael Kamber


De er alle på Facebook, men gider ikke email. De elsker video, men orker ikke radio. De er det måske mest ombejlede forbrugersegment, men samtidig også nogle af de sværeste at indfange for det "gamle" medier.

Når medierne i disse år går målrettet efter nye segmenter er "de unge" ikke mindst i søgelyst. I denne uges MediaCast handler det om, hvad der skal til for at hente de feterede teenagere ind i folden.

Ugens gæst hos Camilla Mehlsen er Danmarks Radios mediedirektør Mikael Kamber, som fortæller om ambitionerne for DR Mama - DR's store nye ungdomssatsning, der går i luften til august, og som skal vinde landets kommende licensbetalere tilbage, som DR er blevet kritiseret for at have tabt på gulvet. Her fortæller han om, hvordan DR skal komme til at betyde mere for de unge - og hvorfor hedder det i hele taget DR Mama?

I programmet kan du også høre to førende radioredaktører fortælle, hvordan de med stor succes har fået fat i de unge. Den ene er Rod McKenzie fra BBC Radio 1, som har flotte resultater med programmet Newsbeat. Den anden er Oliver Hinz fra den tyske radiokanal 1LIVE, som efter sigende er Europas mest succesfulde radiokanal målt på at ramme de unge lyttere.

Lyt med her.

Hent MediaCast som RSS feed og podcast:

Hør også de seneste ugers øvrige MediaCast: Medier på botox med Frederik Preisler, Mensch, Personlighed er den nye x-faktor med Per Mikael Jensen, Metro Int., og Excel-chef eller excentriker? med DR2's Arne Notkin.

- MediaWatch

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs