MediaWatch

Google opprioriterer 'kvalitets-sites'

Kopister og sites med lav nytteværdi bliver nedprioriteret i Google-søgninger med en ny opdatering af selskabet algoritmer, der i første omgang gælder USA.

Google har et ansvar for at opfordre til et "sundt web økosystem", skriver selskabet på sin blog som begrundelse for en opdatering af søge-algoritmerne. Resultatet er, at nogle sites "vil gå op og nogle vil gå ned", skriver Google i et blogindlæg.

"Updateringen er designet til at reducere lavt-rangerende sites - sites der giver lav værdi til brugerne, kopieret indhold fra andres sites eller sites der bare ikke er særligt nyttige. Den vil samtidig give bedre rangeringer af høj-kvalitets sites - sites med originalt indhold og informationer såsom forskning, dybdegående rapporter, tankevækkende analyser osv.," skriver Google på selskabets blog.

Det har formentlig til formål at ramme "indholds-fabrikker" som Demand Media, der sælger artikler skrevet af forskellige freelancere, hvoraf størstedelen ikke er journalister. Demand Media har dog udsendt en pressemeddelelse om, at de ikke føler sig truffet af Googles nye tiltag.

Ændringerne vil påvirke 11,8 pct. af brugerne Google-søgninger og gælder i første omgang USA, men planen er at de også skal gælde andre lande med tiden. Google skriver endvidere, at selskabet er afhængig af det kvalitetsindhold som produceres af "vidunderlige" websites verden over.

Google har mødt meget kritik fra medier for at snylte på deres indhold ved at gøre det søgbart og tjene penge via Google-ads uden at det kommer udgiverne tilstrækkeligt til gode. Omvendt mener Google blandt andet, at selskabet tilfører mediesites trafik, som de selv må finde ud af at kapitalisere på.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Seneste nyt

Se flere jobs