MediaWatch

VG kræver nye oplagsmålinger

Avisoplagene kan let pumpes op via aftaler med flyselskaber og heftige rabatter. Nu kræver norske VG nye regler for oplagsmålingerne.

På det norske dagblad VG er man ifølge kampanje.com godt trætte af konkurrerende avisers aftaler med flyselskaber, hvor rabatterede aviser tæller med som solgt oplag på linje med fuldt betalte aviser.

VG's ansv. chefredaktør Torry Pedersen ønsker, at oplagstællingen skal deles i tre, så der tælles fuldt betalte aviser, kampagneoplag med rabatpriser og digitalt oplag i form af digitale redaktionelle tilbud i løssalg eller abonnement.

"Det er en fremtidsrettet organisering for oplagsmålingen, som er mest mulig transparent, og som vil være stimulerende for hele branchen i arbejdet med at håndtere den digitale transformation bedst muligt," siger Torry Pedersen til kampanje.com.

Ifølge ham tæller aviser, hvis pris er sat ned med op til 60 pct. stadig med i oplaget. I Danmark tæller aviser med op til 50 pct. rabat med i oplaget på linje med de fuldt betalte aviser.

- TBH
 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs