MediaWatch

SBS-salg bekymrer tv-producenter

Hvis SBS's nordiske kanaler bliver opkøbt af MTG, mister tv-producenterne en køber til deres programmer, og det bekymrer Producentforeningen.

Ikke kun mediabureauer og annoncører ser med skepsis på et muligt MTG-opkøb af SBS' nordiske kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren i Danmark. Også hos tv-producenterne vækker det scenarie bekymring.

"Både SBS TV og TV3 (MTG, red.) er jo kunder for vores medlemmer, og det er i mine medlemmers interesse at have så mange kunder som muligt. I den udstrækning at et opkøb betyder, at der bliver en kunde mindre, er vi da kede af det, men vi går ud fra, at der stadig vil være efterspørgsel på at få produceret dansk indhold og tv-programmer," siger sekretariatschef i Producentforeningen, Klaus Hansen (foto).

Presset marked
I forvejen gør tv-producenterne jævnligt gældende, at det ikke er nemt at leve af at sælge tv-indhold i Danmark, hvor der kun er tv-stationer, når man tæller TV 2 og DR med, og hvor DR tilmed selv producerer hovedparten af sit tv-indhold.

"Tanken om at få tre hovedkunder frem for fire giver en lille panderynken hos os. I et forvejen presset marked, kan det jo skabe mindre omsætning, og der er risiko for at prisen for programindkøb vil blive presset," siger Klaus Hansen.

Hvis det sker, hvad kan I så stille?

"Det er jo et frit marked, som SBS og TV3 agerer i, men begge tv-stationer vil jo formentlig stadig efterspørge dansk produceret indhold, for det sælger bedst," siger Klaus Hansen.

Analytikere stiller dog spørgsmålstegn ved, om SBS TV's ejer ProSieben vil sætte prisen for de nordiske aktiviteter så højt, at MTG vil miste interessen.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs