MediaWatch

Søren Riis sagde farvel

Adm. direktør for Metroxpress A/S, Søren Riis, sagde farvel til redaktionelle topfolk såvel som bragende underskud i 2010. Velkommen til MediaWatch julekalender 2. december...

Søren Riis, adm. dir. Metroxpress A/S, indledte året med endnu et konsolideringstræk oven på et 2009, hvor koncernen bag gratisaviserne Metroxpress og 24timer indkasserede et tocifret underskud på bundlinjen.

De to avisers redaktioner blev nu lagt helt sammen - og Søren Riis sagde i den forbindelse farvel til en håndfuld medarbejdere heriblandt også 24timers daværende chefredaktør Claus Johansen.

"Dét, vi stadig venter på, er, at markedet bliver stabilt. Vi har oplevet meget store udsving i 2009, og der er stadig ingen entydig trend på dagbladsannonceringen," sagde Søren Riis, men afviste samtidig, at de to aviser også ville smelte sammen. 

"Hvis vi ikke troede på, at der var plads til begge aviser, så ville vi nok ændre strategi - vi er ikke kendt for at trække tingene i langdrag her på stedet. Vi har et krav om en overskudsgrad på 15 procent, og det krav mener vi, at vi når bedst med to aviser."

Senere på året blev annoncemarkedet mere stabilt. I hvert fald sagde Søren Riis farvel til livet i defensiven. I efteråret iværksatte Metroxpress en vækstplan, hævede oplaget på 24timer med 20.000 og udfordrede Jyllands-Posten til tvekamp om pladsen som Danmarks næststørste avis.

På det seneste har Søren Riis igen haft gang i afskedstalerne, da chefredaktør Jakob Høyer forlod avisen for at blive kommunikationsdirektør i DSB per 1. november og redaktør på 24timer Susanne Sayers også takkede af efter næsten 10 år i mediehuset. Med regnskabstallene for tredje kvartal har Søren Riis til gengæld også fået udsigt til at kunne vinke farvel til de tocifrede million-underskud - lige som moderkoncernen Metro International vejrer overskud.

Og midt imellem det hele var der fejden mellem Søren og Tøger. For da Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden karakteriserede gratisaviser som "kopieringsmaskiner", tog Søren Riis gratisavis-bladet fra munden:

"Jeg kan godt forstå, at det er svært at forstå, og ikke mindst erkende, at man kan skabe en sucess, blive det mest læste dagblad og få den yngre del af befolkningen til at læse avis ved at gøre tingene på en anderledes måde, end en hel branche har været vant til gennem århundreder. Og det må være specielt svært, når man selv står i spidsen for en avis som Politiken, der havde sit oplagsmæssige højdepunkt helt tilbage i 1941,"skrev Søren Riis i sit svar til Tøger Seidenfaden her på MediaWatch.

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs