MediaWatch

Ombudsmænd ser på sociale medier

De nordiske forbrugerombudsmænd undersøger markedsføringen på sociale medier som Facebook med henblik på at tage et fælles nordisk standpunkt.

Sociale medier er fyldt med markedsføring, og tidsforbruget på dem er stigende.

Derfor har forbrugerombudsmændene fra hele Norden på et møde besluttet "at gøre fælles front mod de problemstillinger og overtrædelser, der forekommer på internettet", som forbrugerombudsmand Henrik Øe siger i en pressemeddelelse.

I de nordiske lande er lovgivningen omkring nemlig markedsføring meget ensartet.

"Sociale medier er en del af hverdagen, og det er en attraktiv kontekst for virkomheder at markedsføre sig i. Derfor er det vigtigt at få klarlagt markedsføringsreglerne, så vi opnår den bedst mulige forbrugerbeskyttelse," siger Henrik Øe.

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs