YouTube åbner dansk kontor
Google-ejede YouTube vil tættere på det danske og skandinaviske marked - og vil derfor etablerer en mindre dansk organisation i nærmeste fremtid.
”En dansk tilstedeværelse kan blive i år, men der er nogle spørgsmål om rettigheder til indhold, vi skal afklare med Koda, og der er noget ekstra sproglige bearbejdning, der ordnes,” siger direktør for Google og YouTube i Danmark, Peter Friis.
Hans melding kom torsdag under en session om web-tv på Tv-festival 2010 i København.
Efter Google og Facebook er YouTube blandt de helt dominerende online-aktører. YouTube har ifølge direktøren ca. 2,2 mio. unikke brugere på én måned - eller en stor bid af den voksne befolkning. YouTube tiltrækker svimlende 300 mio. klik pr. måned – hvor dog ikke alle er egentlige klik på en video.
Tal ikke om "det danske marked"
Peter Friis kan godt forestille sig, at YouTubes internationale støttepulje til fremme af produktion af online-videoer, også kommer danske producenter til gode.
For den danske mediebranche kan en dansk organisation fremme kommercielle partnerskaber med YouTube og føre til flere rene danske ’brand channels’ på sitet, siger han.
Men branchen skal ikke komme til Google-chefen med store planer om aktiviteter for det danske mediemarked - det interesserer ikke Peter Friis.
”Nej, drop al snak om "det danske marked". Vort udsyn er kun globalt. Andet giver ikke mening. Snart er end ikke sprog et problem. Jeg spår, at vi om to år får real time-tolkning af online-videoer til rådighed, og så er sprogbarriererne helt væk,” siger Peter Friis.