MediaWatch

100FM skal også holde øje med baglandet

Uanset udfaldet af konflikten med staten, kan Radio100FM forvente nye trakasserier, denne gang med det landsdækkende salgssamarbejde.

For nylig trådte Radio Viborg og Radio Favorit ud af det førende nationale salgssamarbejde 'Det Danske Radiobureau', der er betydelig stærkere end modparten SBS Radio. Man dannede eget regionale salgsenhed High5 med Radio Limfjord. De tre dækker nordvest Jylland, som DDR nu mangler.

Den konfliktsøgende Radio100FM udgør en væsentlig del af DDRs styrke. 100FM får indtægter fra nationale indrykninger hos DDR, samtidig med at man tjener en ukendt, men pæn andel af omsætningen i adminstrationgebyrer på at håndtere kampagner og stille lokaler til rådighed.

Flere regionale annoncekroner
Salgschef i High5 Adele Cunningham Mikkelsen tror, flere regionale radioer holder øje med, hvordan det går for det nye jyske regionale samarbejde, og efterfølgende overvejer at opsige deres aftale med DDR.

"Det rummer jo en risiko at melde sig ud af det landsdækkende salgssamarbejde, men tiden var kommet," siger hun og uddyber:

"DDR er desværre ikke længere den salgsorganisation, den var. Den omsætter for mindre og det er blevet dyrere for radioer som vores at være del af det fælleskab, det sluger ganske enkelt vore indtægter. Derfor opsagde vi samarbejdet og vil hellere kæmpe for vore regionale indtægter, eller vor del af det nationale marked."

DDR var i lang tid uden salgsdirektør, efter den erfarne Lars Nielsen forlod butikken i foråret. Det har sandynligvis påvirket salget. Hos Radio Viborg mærkede man, at indtægterne tørrede ud. Det skyldte rimeligvis også, at radioen tabte lyttere.

Radio Viborg vurderer, at man har mistet én mio. kr. i år (ift 2007) på at være med i DDR, og man tror, man kan kan øge sin omsætning med to mio. næste år - til i alt 10 mio. - udenfor DDR.

"Vi får mere ud af at sælge vore reklameblokke til regionale kunder, som f.eks. bilforhandlere og McDonald’s, hvor vi selv tjener pengene, frem for at overdrage reklameblokke til DDR, hvor vi får mindre ud af det," siger hun, der har en god mavefornemmelse om det nye projekt, efter hun selv har været i København for at tale med bureauerne - og tilbyde SBS Radio et samarbejde.

Giftigst for den nationale reklameomsætning er naturligvis, at radiomediet igen ligger under index (95) til og med september. Det er altså de samme ca. 200 mio., man slås om igen i år.

Adele Cunningham er ikke blind for, at det mest logiske er, at Radio 100FM for længst havde droppet DDR for at satse på at drive én stærk landsdækkende Radio100, der når op på 70 procent penetration i år og mere næste år.

"Det giver faktisk god mening, at Radio100 hellere vil satse på sin landsdækkende radio. Det forklarer, at udviklingen har været, som det er tilfældet. Det er mit indtryk, at mange radioer fornemmer det samme manglende engagement i DDR ."

Afventer skæbne for 100 FM
Hos Radio3, der dækker hele Fyn, regner man med stor sandsynlighed løbende på, hvorvidt der er flere penge at tjene ved at satse på detailhandlen i den handelsmæssigt veldefinerede region, som Fyn udgør. Men man er ikke der, hvor man lufter utilfredshed offiicielt.

"Nej, vi har en aftale, og er vi rigtig utilfredse, så opsiger vi den. Men det er da ingen hemmelighed, at vi med spænding afventer Radio 100FMs skæbne. Sker der dramatiske ændringer, kræver det naturligvis en ny aftale," siger direktør Steen Mogensen, med henvisning til at 100FM bidrager med ca. 50 procent af DDRs nettodækning.

High5 er på galt spor
En væsentlig del af DDR i Midtjylland er RadioABC netværket, hvor man er helt klar i spyttet.

"Med de gældende betingelser på det danske radiomarked, fungerer DDR rigtig godt. Henter man færre penge ud af samarbejdet, kan det kun være, fordi man taber lyttere i sit marked," siger direktør Ole Søndergaard, der ikke tror at regionale radioer kan hente en højere pris ved at konvertere sine reklamesekunder til regionale kunder.

"De færreste regionale radioer - måske Århus og Fyn undtaget - har et potentiale med regionale kunder. Der findes kun lokale og nationale kunder," siger han.

Radioer er bundet til DDR
Ledelsen af Det Danske Radiobureau er ikke så bekymret for faneflugt. Opsigelser af samarbejder er ikke mulige. Radioerne har nemlig forpligtet sig rent kontraktmæssigt til at blive i 2009.

Man forstår ikke kritikken af salgsindsatsen og priser.

”Vi er blevet mere opsøgende i vores salg. Der vil være et stort fokus på at få nye kunder på radio i 2009.” siger Kommerciel Direktør Karsten Lange, der ikke vil forholde sig til den aktuelle ustabile situation midt i en konflikt med Radio- og tv-nævnet.

”Prisen på eksponeringer på DDR er lavere end køb af enkelte stationer. Vi har også en højere TRP-pris på Radio 100FM end på DDR. Og DDR stationerne kan generelt ikke sælge al deres reklametid til høje regionale priser. Derfor kan det betale sig at være med i DDR, fordi stationerne får del i penge, som de ellers ikke ville få en andel i.”

DDR er vejen frem
Karsten Lange peger på, at DDR har en ugentlig dækning på ca. 70 procent i langt de fleste kommercíelle målgrupper. Det kan få andre medier matche. Endvidere får annoncører en høj dækning i stort set alle områder af landet.

”Vi ønsker at udvikle det nationale radiomarked, og det gør vi bedst med DDR.”

Salgschefen for High5 er ikke mere synsk end andre. Hun kan konstatere, at udviklingen for 100FM i den aktuelle konfliktsituation og i 2009 er helt uafklaret. Men hun tror og håber, at markedet vil arbejde sig væk fra DDR vs. SBS Radio og frem mod én uafhængig national salgsorganisation.

DDR var genialt træk
Talpa Radios bestyrelsesformand Jesper Lund begik et smart træk, da han i 2003 samlede de største regionale radioer og Radio 100FM i et nyt salgsselskab, Det Danske Radiobureau. I de første par år var konstellationen en succes, der med en kommerciel share på 50-60 procent indtog pladsen som den førende radioaktør, der fik broderparten af kampagnebudgetterne. Sky Radio, der gik i luften samtidigt, havde budgetteret med at indtage den position, men var udmanøveret og henvist til en mindre share, hvilket var et søm i ligkisten for radioen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs