MediaWatch

Gratis tv udfordrer kommercielt tv

Udviklingen med gratis tv over nettet kommer til at stille helt andre krav til de kommercielle tv-stationer. Det mener Christian Strand, der er Interactive Director i Initiative Universial Media (IUM). På sin weblog skriver han, at Niklas Zennström og danske Janus Friis' seneste udspil, tv-tjenesten Joost, vil sætte fart i udbredelsen af tv via internettet. "Får Joost samme udbredelse i Danmark og resten af verden som Skype har fået, så kan det være lidt af en bombe under de kommercielle tv-kanaler. For tv-selskaberne kan den nye udvikling helt konkret betyde, at indkøbte programmer kan få det meget svært. Som dansker behøver man ikke længere vente, indtil en dansk tv-kanal har købt den nye sæson af en amerikansk serie hjem...man kan se den samtidig med folk i USA! Det kommer helt klart til at stille højere krav til de danske tv-kanalers programflader," skriver han. Christian Strand skriver endvidere, at tv-stationernes eneste konkurrenceparameter på sigt vil være egetproduceret indhold. "Det kommer til at ske...enten med hjælp fra Joost eller andre services," skriver han. I første omgang får kun 15.000 beta-testere lov til at at prøve den nye tv-tjeneste af på www.joost.com. Men med tiden skal det være tilgængeligt for alle. Indholdet leveres bl.a af Warner og National Geographic.

Mere fra MediaWatch

Facebook åbner igen for politiske annoncer i USA

I et forsøg på at mindske misinformation har der siden det amerikanske præsidentvalg været slukket for det varme vand for politiske annoncer hos Facebook i USA. Torsdag vil det sociale medie åbne for hanerne igen.

Seneste nyt

Se flere jobs