MediaWatch

DR kan brande sig som kulturinstitutionen

DR kan indtage en stærk position som eneste public service aktør, der adskiller sig markant fra det voksende kommercielle udbud. Det skriver Kaj Høivang, der indtil for nylig var TV 2s kommunikationschef og nu blandt andet er ny klummeskribent for fagbladet Markedsføring. Pressen har tolket situationen således, at DR er i en udsat position – dels fordi DR slås med Ørestadsbyggeriet, og fordi kontrasten til TV 2s heftige ekspansion er stor. Men der er gode perspektiver for DR i den igangværende udvikling, vurderer den tidligere kommunikationschef med godt kendskab til TV 2s planer: TV 2 løber i dag i en helt anden retning, end den, DR har interesse i. DR har chancen for at finpudse sin rolle og selvforståelse. Mens TV 2 i stigende grad kommercialiseres, giver det mere rum og plads for DR til udvikling på den midterbane, som DR og TV 2 i næsten to årtier har kæmpet om. Højvang mener dog, at DR bør redefinere sin selvforståelse væk fra et mangeårigt fokus på alt, hvad TV 2 foretager sig. TV 2 og DR er efter mange års infight på vej væk fra hinanden. TV 2 gennemgår netop nu de mest skelsættende forandringer nogensinde, og det vil give et andet og noget mere kommercielt TV 2 end hidtil. Per Mikael Jensen har ved flere lejligheder gjort klart, at DR ikke er TV 2s hovedmodstander. DR kan altså forvente, at TV 2 ikke længere systematisk vil vogte over hver eneste bevægelse hos DR og iværksætte et modsvar. DRs situation er derfor gunstig og med friere manøvremuligheder. DR vil kunne brande sig selv som den egentlige og samlende kultur- og medieinstitution og bygge et image af sig selv som anderledes end alle andre; et billede af et DR i sin helt egen liga som en institution, foreslår Kaj Højvang. DR kan fjerne sig fra fokus på seertal og share og udvikle sit eget sæt af helt andre succeskriterier, som vil understrege kvalitet frem for kvantitet. Dækningskriteriet, som DR anvender, er et godt eksempel på at dokumentere kvalitet, som det er, når 99 procent af danskerne hver uge forbruger ét eller flere af DRs tilbud. En vellykket erobring af den store midtbane vil afhænger dog af, om DR formår at etablere sig som den væsentligste nyhedsleverandør i landet. En gennemført sober og troværdig nyhedsformidling er selve det omdrejningspunkt, som public service-virksomheden DR bør dreje sig om. Kaj Højvang konkluderer, at DR har behov for internt og eksternt at få fastslået, at institutionen i stigende grad adskiller sig fra TV 2s og andre kommercielle medievirksomheders.

Mere fra MediaWatch

Facebook lover milliardbetaling til medier

I et blogopslag forsvarer Facebook-topchef den kortvarige nyhedsblokering i Australien, og annoncerer samtidig, at techkoncernen vil investere 1 mia. dollar i aftaler om medieindhold over de næste tre år.

Seneste nyt

Se flere jobs