MediaWatch

TV 2 har haft tegnebogen fremme

Prisen for erfarne og talentfulde radiojournalister og andre radiomedarbejdere er stigende, efter TV 2 Radio har støvsuget markedet. Det skyldes TV 2 Radios store appetit på udvalgte talenter, som de især har fundet hos DR, skriver fagbladet Journalisten i dag. Jesper Grunwald, leder af P4 København, sidder i gruppen 'Modslaw' - en taskforce i DR, der skal imødegå TV2 Radios ankomst. Han oplyser, at TV 2 Radio har givet gode tilbud for at få fat i nøglemedarbejdere. "TV 2 Radio pøser penge ud for at hente folk. Der er tale om en helt anden økonomi, når det gælder lønninger til de enkelte personer," siger Jesper Grunwald. Nogle journalister, som fik et tilbud fra TV 2 Radio, blev dog på DR efter en fornyet lønforhandling, siger han. Da TV 2 Radio i slutningen af oktober begyndte at ringe til udvalgte journalister på P3 for at tilbyde dem jobs på TV 2 Radio, førte det til dynamiske lønforhandlinger mellem medarbejdere og ledelse. TV 2 Radios programchef Eik Frederiksen kan dog ikke få øje på en lønfest blandt radiomedarbejderne. "Nogle af de højt profilerede værter har en høj markedspris, men vores generelle lønniveau passer meget godt til DR. Folk skifter til TV 2 Radio, fordi de ønsker at være med til at bygge noget nyt op og præge stationen," siger Eik Frederiksen. Lønfesten afholdes snarere blandt TV 2 Radios mest kendte værter fra stand up-miljøet. Ifølge programchef Eik Frederiksen koster en erfaren stand-up mand det samme som to journalister.

Mere fra MediaWatch

Facebook lover milliardbetaling til medier

I et blogopslag forsvarer Facebook-topchef den kortvarige nyhedsblokering i Australien, og annoncerer samtidig, at techkoncernen vil investere 1 mia. dollar i aftaler om medieindhold over de næste tre år.

Seneste nyt

Se flere jobs