MediaWatch

SBS skal afsætte kvindekanal til mænd

SBS' kanaludvidelse og omrokering er gennemført, men Kanal4 bliver en udfordring dette forår både på distributionen og share. SBS TV har gennemført sin omrokering ved årsskiftet, således at Kanal4, Kanal5 og Voice TV er på satellit og kabel, mens den nye SBS NET ligger på de lokale analoge sendere - og dermed også i TDC Kabel. SBS TV vinder en helt ny ekstra kanal, men skiftet har også betydet, at kvindeprofilen Kanal4 som forventet har tabt husstande med overgangen til ren kabel/satellit distribution. Kanal4 er faldet fra 75 procent til 50 procent, vurderes det. "Status er, at Kanal4 ligger med en penetration på 50 procent her i uge 1, mens Kanal5 er oppe på 61 procent. Jeg kan ikke oplyse en præcis procent for SBS NET, for al distribution i TDC er ikke helt på plads, men vi har konstateret, at kanalen kan levere et par sharepoint allerede i de første dage, og det er et godt tegn," siger Christian Kemp, Chef for Marketing & Business development, til MediaWatch. Den store opgave er nu at pleje kvindekanalen Kanal4 i antenneforeningerne, hvor konkurrencen om kanalpladser og loyalitet er skærpet betydeligt i de senere år. Og hvor det traditionelt er mænd, der træffer beslutningerne. For at løse den udfordring har SBS oprettet en arbejdsgruppe i huset. Den rådgives eksternt af Steen Ulf Jensen fra JensenGroup, der har stor erfaring med lignende distributionsopgaver fra MTG og TV 2. SBS' Kanal4 og Kanal5 lancerer sin forårsprogramplaner tidligt, i uge tre. Her retter opmærksomheden sig om Kanal4, der byder på nye afsnit af De unge mødre, Q TV med Pernille Aalund, Markante Kvinder og Dinesen, men også nye egenproduktioner som Singleliv, Skøn som du er og Kvinder lige på. Serierne bliver titler som Greys hvide verden, Gilmore Girls, The Oprah Winfrey Show og Glamour. Snart er der også premiere på den nye Disney-serie Brothers & Sisters med bl.a. Calista Flockhart (Ally McBeal) i en af hovedrollerne. "Da man ikke længere kan modtage Kanal 4 via en stueantenne eller i de store kabelanlægsgrundpakker, vil vores seerandel naturligvis blive mindre end sidste år, på trods af at vi investerer flere penge i programfladen. Vores målsætning for 2007 er at opnå en andel på omkring fem procent af den samlede tv-sening blandt de 15-44-årige kvinder og gerne endnu højere i den bedste sendetid," supplerer Henrik Ravn, direktør for SBS TV.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere