MediaWatch

Uklart hvordan og hvornår TV 2 News når succes

Per Mikael Jensen er ikke stensikker på TV 2 News' succeskriterier, eller hvornår målet eventuelt kan nås. Nyhedsforbruget er i vækst, viser seertal for de to første uger af december, hvor det samlede forbrug på 24 timers nyhedskanaler nåede en seerandel på 0,9 procent – med TV 2 News som den mest benyttede. TV 2s direktør er opmuntret af interessen for nyheder på tv, men han er ikke sikker på TV 2 News, og direktøren undlader fortsat at opstille kanalens succeskriterier. "Ingen kender endnu det seerniveau, som TV 2 News vil finde, og der vil gå mange måneder, før vi kan udtale os om, hvorvidt succesen er i hus, eller om der er et stykke vej endnu," skriver han i en kronik i Frederiksborgs Amtsavis. TV 2 News blev i hver af de første to uger af december set af ca. en million danskere, oplyser TV 2, der selv vælger at bedømme sin nyhedskanal baseret på sening i mindst ét minut. Seningen er inklusive dem, der ser med på TDCs ønskekanal, hvor kanalen har været på prøve, men som fra 1. januar ikke længere sender nyhedskanalen. Interessen for de internationale 24 timers nyhedskanaler i Danmark er generelt beskeden, idet CNN, BBC World og CNBC kun tiltrak en share på 0,15 procent af danskernes tv-forbrug i de første 11 måneder af 2006. Set i lyset af decembertallene mener Per Mikael Jensen ikke, at det er udtryk for, at danskerne ikke ønsker en konstant nyhedstilstedeværelse, men blot at de internationale nyheder ikke fænger. Han tror, at det er en anden sag med nationale og større regionale nyheder fra Danmark. Nyhedsinteressen er stor i Danmark, konkluderer han og henviser til andre tal, der viser at 1,4 million personer daglig ser hovedkanalen TV 2s nyhedsudsendelser morgen, middag og aften. Per Mikael Jensen kan tilsyneladende sove roligt, for seertal er uden betydning, når TDC skal beslutte, om TV 2 News fortsat vil have en fremtid på TDC Kabel TV. Det siger adm. dir. i TDC Kabel TV, Niels Breining. Det, der betyder noget, er ifølge Breining, om kanalen har et godt brand, og det har den indtil videre, mener TDC-direktøren. Per Mikael Jensen lover i øvrigt, at der skal være nyheder fra TV 2 på alle platfome, og at TV 2 vil øge spredningen af nyheder og indhold på DAB, FM, bøger, magasiner og internettet i 2007.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere