MediaWatch

Dansk IT-eksport har det svært i USA

De må forudse højere driftsomkostninger og en uventet lang salgsperiode, advarer Danmarks Handelskontor i Silicon Valley.

Samtidig må IT-virksomhederne forberede sig på et marked, der er ekstremt produktspecialiseret, benytter andre salgsmetoder og er yderst tilbageholdende, lyder det i en rapport fra det danske kontor i USA.

Hvor det i Danmark er nødvendigt med en bred portefølje, kræver den tætte konkurrence i USA, at virksomhederne kun gør det, de er bedst til og altså arbejder med snævre ydelser.

"Danske virksomheder, som er vante til at tilbyde en bred vifte af produkter herhjemme, har det svært herovre."

"Vi-kan-lidt-af-det-hele attituden holder simpelthen ikke, og det har været dyre lærepenge," siger leder af Handelskontoret, Kim Nielsen.

Desuden advarer han imod dansk tilbageholdenhed, når det drejer sig om at sælge produkter. Tværtimod skal salgsmetoden være enormt aggressiv.

Endelig duer det ikke at tro, det er en kvalitet i sig selv at være dansk.

Derfor anbefaler kontoret i Silicon Valley, at man ansætter amerikanske sælgere, for at give virksomheden et amerikansk ansigt.

Rapporten bygger på interviews med 26 ledere fra danske IT-virksomheder.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere