MediaWatch

Øget brug af mediemagt

Det har aldrig været lettere at blive eksponeret med sin sag i medierne, og det betyder øget pres på beslutningstagerne, skriver Mandag Morgen.

Undersøgelsen fra Syddansk Universitet, der er udført af forskningsadjunkt Peter Bro, viser, at mange bruger en enkel metode til at få deres sag frem i medierne.

Peter Bro har analyseret hundredvis af nyhedsindslag og historierne ser ud til at været skåret over den samme læst.

Der opbygges en ”mediebombe”, der personificerer, generaliserer og placerer et problem, og dermed tvinger en reaktion frem fra politikere.

Fordelen ved at gå medievejen er blandt andet, at sager, der kan tage år at få igennem det traditionelle system, kan ordnes på en dag gennem medierne.

Det konkluderes samtidig, at der bag nyhedernes synlige netværk findes to usynlige netværk.

Der er et netværk af organisationer, virksomheder, græsrødder og professionelle påvirkere, som journalisterne ikke citerer.

Disse udøver en stor påvirkning, som journalisterne selvfølgelig er opmærksomme på, men som ikke desto mindre ligger der.

Hele dette usynlige netværk har været undervurderet i bedømmelsen af magten i samfundet, hævder Peter bro.

Peter Bro har taget udgangspunkt i en analyse af dagpengesagen og konkluderer på den baggrund, at der var et tæt parløb mellem medier og fagforeninger.

Men generelt kunne både organisationer og virksomheder få en større indflydelse på beslutningsprocesserne, hvis de i højere grad forsøgte at påvirke mediernes netværk, mener Peter Bro.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere