MediaWatch

DR: Fogh måtte ikke redigere

Chefen for DR Dokumentar, Stefan Samsøe-Petersen og programchef Arne Ullum, afviser, at DR havde givet Anders Fogh Rasmussen ret til at redigere i programmet.

De er ansvarlige for den aftale, der blev indgået med Statsministeriet, og aftalen gav DRs tilrettelægger Christoffer Guldbrandsen en stærk udvidet adgang til at filme bag de lukkede døre.

Flere debattører har haft mistanke om, at DR havde givet Fogh ret til at kræve bestemte dele med i programmet - eller udsagn fra andre taget ud.

I givet fald et mistænkeligt brud med DRs rolle som vagthund - og noget, der ligner censur.

"Statsministeren har ikke haft redigeringsret," fastslår de to chefer.

De tilføjer, at han kun havde ret til at kræve optagelser på frit tilgængelige steder slettet, hvis de pågældende scener opfyldte de på forhånd fastlagte kriterier.

"Uagtet at Fogh måske gerne ville, så kunne han ikke kræve eksempelvis scenerne, hvor han udtrykker sin utilfredshed med, at udenrigsministeren kommer for sent, klippet fra," skriver de i kronikken.

De understreger, at DR normalt ikke indgår den slags aftaler.

"De få scener, som blev fjernet i Fogh-programmet, har ikke ændret det billede, som seerne får af statsministeren, hans personlighed og hans ageren under topmødet."

"I modsat fald var programmet ikke blevet sendt," lyder det fra Stefan Samsøe-Petersen og Arne Ullum.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere