MediaWatch

Danske Bank: IBM årsag til IT-koks

Konklusionen er klar: Det var IBM, der begik fejlene.

Redegørelsen analyserer ifølge Netavisen Infopaq forløbet fra mandag den 10. marts, hvor en rutinemæssig udskiftning af en defekt strømforsyningsenhed i et disksystem fra IBM udløste sammenbruddet.

Udskiftningen blev foretaget af en IBM-tekniker, men åbenbart ikke korrekt, for det udløste et strømudfald.

Det bevirkede, at driften standsede kl. 16.08 i det ene af bankens to driftscentre.

Banken oplyser med adresse til IBM:

"Udskiftningen, der tog sin begyndelse som en rutinemæssig operation, udviklede sig på grund af et sammenfald af omstændigheder til at blive ganske omfattende."

"Dette sammenfald udløste flere hidtil uidentificerede fejl i IBMs DB2 databasesoftware, som efterfølgende førte til en kritisk driftssituation."

Fejlen blev i første omgang afhjulpet mandag den 10. marts om aftenen.

Men så gik det galt igen, da der efter normal genstart alligevel opstod fejl i dataene.

Og igen placerer Danske Bank ansvaret hos IBM.

Softwarefejlen har eksisteret i samtlige installationer af den pågældende databasesoftware siden 1997, skriver banken og understreger så: "...uden at IBM har haft kendskab til den (fejlen, red.)"

Det udløste en række nye fejl i software. Det hele blev mere og mere kompliceret, indtil banken besluttede selv at tage affære.

"For at undgå længere forsinkelse blev det besluttet ikke at afvente IT-leverandørens korrektion af software," hedder det i redegørelsen.

I stedet tog banken en ny proces i anvendelse, der byggede på egne data.

Natten til fredag den 14. marts blev data gendannet, og om morgenen blev alle onlinesystemer startet med succes.

Banken fremhæver endelig, at "ingen af de fatale fejl i DB2 var kendt af IBM, og derfor forelå der ikke rettelser til disse."

Banken overvejer nu i samarbejde med IBM, hvad der skal iværksættes for at sikre et højere og bedre beredskab, hvis kritiske situationer igen opstår.

Danske Bank har allerede besluttet - på baggrund af massiv kritik - at sikre mere åben kommunikation, når der er Danske Bank giver IBM skylden for bankens IT-sammenbrud i marts, viser bankens redegørelse, der er udsendt torsdag.

Konklusionen er klar: Det var IBM, der begik fejlene.

Redegørelsen analyserer forløbet fra mandag den 10. marts, hvor en rutinemæssig udskiftning af en defekt strømforsyningsenhed i et disksystem fra IBM udløste sammenbruddet.

Udskiftningen blev foretaget af en IBM-tekniker, men åbenbart ikke korrekt, for det udløste et strømudfald.

Det bevirkede, at driften standsede kl. 16.08 i det ene af bankens to driftscentre.

"Udskiftningen, der tog sin begyndelse som en rutinemæssig operation, udviklede sig på grund af et sammenfald af omstændigheder til at blive ganske omfattende. Dette sammenfald udløste flere hidtil uidentificerede fejl i IBMs DB2 databasesoftware, som efterfølgende førte til en kritisk driftssituation," skriver banken med adresse til IBM.

Fejlen blev i første omgang afhjulpet mandag den 10. marts om aftenen.

Men så gik det galt igen, da der efter normal genstart alligevel opstod fejl i dataene. Og igen placerer Danske Bank ansvaret hos IBM.

Softwarefejlen har eksisteret i samtlige installationer af den pågældende databasesoftware siden 1997, skriver banken og understreger så: "...uden at IBM har haft kendskab til den (fejlen, red.)"

Det udløste en række nye fejl i software. Det hele blev mere og mere kompliceret, indtil banken besluttede selv at tage affære.

"For at undgå længere forsinkelse blev det besluttet ikke at afvente IT-leverandørens korrektion af software," hedder det i redegørelsen.

I stedet tog banken en ny proces i anvendelse, der byggede på egne data.

Natten til fredag den 14. marts blev data gendannet, og om morgenen blev alle onlinesystemer startet med succes.

Banken fremhæver endelig, at "ingen af de fatale fejl i DB2 var kendt af IBM, og derfor forelå der ikke rettelser til disse."

Banken overvejer nu i samarbejde med IBM, hvad der skal iværksættes for at sikre et højere og bedre beredskab, hvis kritiske situationer igen opstår.

Danske Bank har allerede besluttet - på baggrund af massiv kritik - at sikre mere åben kommunikation, når der er driftsproblemer.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere