MediaWatch

Google satser på reklame-links

Det nye reklame-værktøj, er en del af en plan, der blev fremlagt tirsdag, og som skal få Google til at vokse sig endnu større.

Planen er, at gøre reklame-links mere synlige i forbindelse med søgninger på emner, som reklamerne passer sammen med.

Et eksempel kunne være, at man læser om et produkt på en given hjemmeside, men samtidig får brugeren mulighed for at vælge andre links fra andre virksomheder, der er tilmeldt en reklameservice hos Goggle.

Det er ikke en ny tankegang, men Google regner med at kunne bygge et langt mere effektivt søgeværktøj end sine konkurrenter.

De reklame-drevne søgeresultater er kendt under den amerikanske vending "pay-for-performance", og er efterhånden blevet den mest indbringende niche på internettet, skriver Editor and Publisher.

Forventningerne til indtjeningen på "pay-for-performance" i 2003 ligger i nærheden af to milliarder dollars.

I år 2000 var indtjeningen på beskedne 100 millioner dollars. En stigning, der svar til 2000 procent på blot et par år.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere