MediaWatch

Ny nettjeneste får chance hos dagblade

Danske Dagblades Forening (DDF) hæver dog alligevel pegefingeren - man skal ikke komme for godt i gang, lyder det alligevel advarende fra dagbladene.

Tjenesten så dagens lys få dage efter Sø- og Handelsretten afsagde en endelig dom, der gjorde Newsboosters aktiviteter i Danmark ulovlige.

Mandag morgen på den første hverdag i marts modtog hjemmesiden mov.dk’s bagmand, direktør i Netomia, Martin Bay Pedersen et brev. Brevet var fra konsulent Holger Rosendal, der er ekspert i ophavs- og medieret hos DDF.

I brevet står der, at DDF-medlemmernes logoer skal fjernes fra mov.dk. Men der er i øvrigt intet påbud om at fjerne dagbladenes overskrifter, der hos mov.dk er markeret som et link til bladenes respektive portalforsider.

"Jeg betragter brevet som en blåstempling af den nye hjemmeside, jeg har lanceret – hvis jeg altså blot fjerner avisernes logo fra siden. Det vil jeg nu gøre hurtigst muligt,” siger Martin Bay Pedersen til Mediawatch

Hjemmesiden giver mulighed for, at brugeren selv kan vælge, hvilke medier man ønsker at få opdaterede nyhedsoverskrifter fra. Fire overskrifter fra hvert medie, som tjenesten er bygget op i dag.

Man får overskrifterne opdateret hvert tiende minut på hjemmesiden, hvilket sker helt automatisk - uden nogen form for manuelt arbejde er involveret.

Det link, der er tilknyttet de overskrifter som fører tilbage til DDF-medlemmernes hjemmesider, henviser kun til forsiden på det enkelte medie.

Brevet fra DDF, sammenlagt med den store opmærksomhed mov.dk har fået, efter at Mediawatch skrev om hjemmesiden første gang, giver nu Martin Bay Petersen blod på tanden.

"Jeg er faktisk allerede blevet kontaktet af flere store virksomheder, der gerne vil støtte en videreudvikling af min hjemmeside. Så nu fjerner jeg DDF-medlemmernes logoer og så går jeg nok i gang med at kigge på et forretningskoncept," siger hovedpersonen bag mov.dk.

Da DDF bliver forelagt disse tanker, kommer det gule kort dog ret hurtigt op fra inderlommen.

"Med det omfang, som mov.dk har nu, har jeg andet at bruge min tid til end at komme efter dem med bål og brand. Men jeg vil godt advare Martin Pedersen i det jyske om at lave en større citatsamling for at forsøge at lave en forretning ud af det på den måde," siger Holger Rosendal fra DDF til Mediawatch.

Den udvikling vil DDF ikke stiltiende se på. Så vil foreningen vende tilbage med en opfordring til at stoppe aktiviteterne.

"Når man begynder at tale om forretningsmodeller, så vil jeg gerne appellere til den sunde fornuft. Hvis man er seriøs, så vil man altid først undersøge de juridiske aspekter, og det er i den sammenhæng helt klart, at man ikke kan undlade at tage stilling til spørgsmålet om indgåelse af aftaler med indholdsleveran-døren," siger Holger Rosendal til Mediawatch.

DDF har indtil videre ført sager mod den nu lukkede Århus Portal, som Intelligy Net stod bag, den konkursramte danske del af Newsbooster samt Visator, der så sent som i forrige uge valgte at lukke sit kontor i Danmark.

Desuden lukkede Worldradar som Tiscali stod bag, inden det kom til en decideret retssag.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere