MediaWatch

Rekord for annoncering på nettet

Omsætningen i fjerde kvartal 2002 har således overgået det tidligere rekordniveau på 70,7 millioner kroner i andet kvartal 2000, kan foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) oplyse.

Omsætningen er nu over niveauet fra før 'IT-boblen' brast.

Årsomsætningen for 2002 kom op på 243 millioner kroner, hvilket er 36 procent mere end omsætningen på 178 millioner kroner i år 2001.

"Fem kvartaler med uafbrudt fremgang taler sit eget sprog i et annoncemarked, der ellers har været i tilbagegang.

Væksten skyldes den kraftige stigning i danskernes tidsforbrug på internet godt støttet af bredbåndsudrulningen," siger formanden for FDIM, Christian Peytz.

I FDIM følges udviklingen på Internettet tæt og sandheden er, at danskernes brug af internet er i vækst på alle fronter.

Ifølge Danmarks Statistik har mere end 65 procent i dag adgang til internettet fra hjemmet mod bare 33 procent i 1999 og med mere end 300.000 ADSL abonnementer er antallet tidoblet på kun to år.

Over 80 procent af danskerne mellem 15 og 60 år har adgang til internet fra deres hjem og/eller arbejde, og det største vækst ses hos de ældre, hvor ca. 40 procent har adgang til internet mod kun 5 pct. for 2 år siden.

"Med den fortsat hastige udrulning af bredbånd er der ingen grund til, at væksten i annonceringen på internettet stopper," konkluderer Christian Peytz.

Væksten vil måske aftage lidt, mener han, men det skal ses i lyset af, at de sidste to kvartaler har budt på en vækst på mere end 50 procent i forhold til året før.

"Det er stort set alle medlemmer, der kan melde om fremgang, hvilket er meget glædeligt. 2003 er begyndt godt og en samlet omsætning på op mod 300 millioner kroner synes ikke urealitisk," er FDIMs formands vurdering.

Annonceomsætningen er baseret på indsamling af de faktiske omsætningstal fra FDIMs medlemsvirksomheder, der omfatter alle store internetmedier i Danmark.

FDIM oplyser, at mere end 75 procent af omsætningstallet er indberettet, mens de resterende 25 procent er beregnet ud fra de manglende indberetning fra FDIMs medlemmer og en estimeret omsætning hos ikke FDIM medlemmer på under 15 procent.

Omsætningstallet omfatter internetmediernes nettoomsætning på bannerreklamer og sponsorater (faste grafikelementer på sitet).

Der medtages ikke omsætning fra rubrikannoncer, jobdatabaser, brugerbetaling med videre.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere