MediaWatch

Fup med værdiløse netannoncer

Virksomheder har været oppe og betale mellem 50.000 og 200.000 kroner for annoncer for telefonbøger på nettet, som ingen ser.

Når fupmagerne reklamerer for deres publikationer, kan de eksempelvis kalde sig landsdækkende, og det er jo rigtigt, hvis det er en hjemmeside.

Men der er bestemt ikke nogen garanti for, at websiden bliver set af nogen.

Sælgerne ringer op til virksomheder og foregiver eksempelvis, at der er tale om en gentegning af en annonce og sender så en fax til underskrift.

Salgsmetoderne er utallige og spænder fra den gammelkendte at skrive med småt for neden på siden til annoncering i medier, der slet ikke udkommer.

Hvis en publikation ikke udkommer er det bedrageri, men mange annoncer ligger i en gråzone, hvor politiet reelt ikke kan gøre noget ved problemet.

Chefjurist i Håndværksrådet Peter Andersen siger til Politiken:

”Politiet siger, at det ikke har ressourcer til for alvor at gå ind i det og markedsføringsloven er ikke stram nok til, at man kan dømme dem for det.”

"Så desværre kan annoncefuskerne slippe af sted med bedrageriet."

Håndværksrådet er med i en webside annoncehajer.dk, der advarer mod de mange annoncesvindlere.

Vil man undgå at blive fuppet findes der en række gode råd på annoncehajer.dk blandt andet:

"Lad være med at bestille eller betale for annoncering eller optagelse i medier, du ikke kender - eller medier, som ikke vil udlevere prisliste og udførligt materiale om oplag, målgruppe etc."

"Sørg altid for at få et eksemplar af mediet tilsendt eller check internet tjenesten grundigt."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere