MediaWatch

SMS overgår e-mails

62 procent af alle voksne i de største europæiske lande har en mobiltelefon, og 41 procent af europæerne sender SMS'er. Det viser en analyse, selskabet GartnerG2 har lavet, skriver Netavisen Infopaq.

Til sammenligning er det kun 30 procent, der bruger Internettet.

Det betyder, at SMS har større gennemslagskraft end e-mail, så europæiske virksomheder må nu tage SMS med i deres overvejelser, når de skal udvikle forretningsstrategier og nå ud til kunderne.

Analysen viser også, at på trods af mobiltelefonernes succes, er markedet overskygget af bekymring på grund af alle de problemer, der har været med tredje generations mobile netværk (3G).

Mobiloperatørerne glemmer at fokusere på forbrugerne og koncentrerer sig i stedet om udbygningen af UMTS-nettet. De tænker ikke på, at mange undersøgelser viser, at forbrugerne ikke nødvendigvis vil opgradere deres telefoner til det ny netværk.

I stedet råder GartnerG2 mobiloperatørerne til at satse på bedre kommunikation med forbrugerne og drage dem med ind i udviklings-processerne. Så vil mobilbrugerne lettere tage 3G til sig.

Som det er nu, ved mange brugere ikke engang, hvad 3G er.

- Industrien har været for besat af 3G teknologien, og det er gået ud over forbrugerne. Langt de fleste forbrugere ved ikke, hvad deres telefoner kan i dag, for ikke at nævne hvad 3G er, og hvorfor de skulle have det.

Det er lige meget, hvor godt 3G er, hvis ingen forstår, hvad de kan bruge det til, -siger direktør og chefanlytiker hos Gartner3G, Adam Daum.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere