MediaWatch

Klapjagt på annoncehajer

Formålet med hjemmesiden er at dæmme op for annoncehajer som er kendetegnet ved at sælge annoncer ved hjælp af blandt andet navne-snyltning, piratkopiering og vildledende oplysninger, hedder det i en pressemeddelelse.

I den tro, at det drejer sig om annoncering i seriøse telefonbøger, vejvisere eller fagblade, fupper de virksomhederne til at bestille annoncer i værdiløse udgivelser. I andre tilfælde fremsender annoncehajerne blot regninger til virksomheder på annoncer, som aldrig er bestilt.

Fupforetagender, har i mange år - under skiftende navne - været en plage for såvel erhvervslivet, som den seriøse del af annoncebranchen.

Oprettelsen af sitet er startskuddet til en forebyggende mod-offensiv og en klapjagt på hajerne.

På hjemmesiden findes gode råd og forslag til hvordan man håndterer disse henvendelser, samt information om blandt andet Forbrugerombudsmandens retningslinjer for uanmodet annoncesalg.

Initiativtagerne til det nye site er: Dansk Industri, Handelskammeret, Håndværksrådet, Dansk Annoncørforening, Dansk Oplagskontrol, Dansk Fagpresse, Eniro Danmark, Kraks Forlag samt TDC Forlag.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere