MediaWatch

Berlingske og TV 2 i konfrontation

Er der to der ikke står sammen i dansk mediepolitik i disse dage, så er det Berlingske Tidende og TV 2. Lige siden valget har der været konfrontation mellem TV 2s direktør Cristina Lage og bladets ledere, sekunderet af selveste direktøren for Det Berlingske Officin, Joachim Malling.
Det gamle bladhus har ambitioner på det elektroniske mediemarked og har længe været fortaler for en liberalisering af medierne i et nyt medieforlig, herunder en privatisering af TV 2, præcisering af public service, en oprydning på radio-området og et stop for TV 2s kommercielle internet-aktiviteter.
Både Berlingske og TV 2 ved, at kulturministeren lige nu arbejder på at skabe et nyt, mere liberalt medieforlig til fremlæggelse senere på foråret.
Derfor er de borgerlige avisers konsekvente linie ikke populær, og hverken en privatisering eller en mulig opstramning af public service opgaven vækker begejstring i TV2-ledelsen.

Lage skriver, at den borgerlige presse har alt for travlt med at få privatiseret TV 2, og at man kun ser på økonomi og TV 2s konstruktion. TV 2-direktøren ser hellere en debat baseret på programindhold. Hun mener at kernepunktet er, at TV 2 vil komme til at ligne TV3 og TvDanmark, som er uden betydning som nyhedsformidlere og for samfundsdebatten.
Og hun minder om, at Rigsrevisionen har bekræftet, at TV 2 ikke bruger licensmidler til konkurrenceforvridning på internetmarkedet.

Berlingske Tidende replicerede i sidste uge, at det er for-ståeligt, at TV2 føler sig truet på sin beskyttede eksistens og derfor er gået i offensiven. TV 2s privatisering kan udmærket ske med indbyggede programforpligtelser, påpeger avisen og opfordrer direkte regeringen til ikke at lade sig true af TV 2.
Berlingske fremhæver endvidere, at man ikke kan se nogen grund til, at staten sidder tungt på ejerskabet af de to toneangivende TV-selskaber - med tilknyttede regionale stationer og monopol på landsdækkende radio.

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs