MediaWatch

SAS ude af gigantisk net-samarbejde

Aer Lingus, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, KLM og Lufthansa er gået sammen i en fælles portal til salg af flybilletter over Internettet. Det skriver Digitoday.

Hovedformålet er at udkonkurrere lavprisruterne, der det seneste år har haft stor succes med at sælge billige flybilletter online.
SAS er ikke med i samarbejdet, selvom flere af samarbejds-parterne i Star Alliance deltager i portalen.

Den nye portal, der fik godkendelse af EU's konkurrence-myndigheder i november 2001, skal sætte sig suverænt på net-markedet for flybilletter - et marked, som i 2001 solgte for 4,5 miilliarder euro billetter.

Dette beløb ventes ni-doblet i løbet af fem år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs