MediaWatch

Konsortium vinder mikrobetalings-udbud

En række af Danmarks største mediehuse og internet-portaler underskrev tirsdag en hensigtserklæring om leveringen af Danmarks nye store mikrobetalingssystem.

Aftalen gør dele af det danske Internet til betalingszone fra midten af marts.

Med aftalen står det nu klart, at en alliance mellem Danske Bank og Nordea har tabt forsøget på blive omdrejningspunkt for mediernes de facto-standard for mikrobetalinger i årene fremover.
- Det afgørende i denne aftale er, at de 48 medier bag systemet sidder for bordenden i samarbejdet om et af verdens hidtil mest ambitiøse mikrobetalingssystemer på internet og andre elektroniske platforme, siger formanden for mediernes mikrobetalingsudvalg, Rune Bech, der til daglig er chef for TV 2 Interaktiv.
- For en gangs skyld er det lykkedes ellers konkurrerende danske mediehuse og internetvirksomheder at undgå, at andre kiler sig ind i vores værdikæder og sætter sig på den direkte kunderelation, fortsætter Rune Bech, der forventer at systemet bliver de-facto-standard i Danmark inden for kort tid.

Det nye system gør det muligt at opkræve små beløb for indhold eller services. Først på Internettet og siden også på den mobile platform og på interaktivt digitalt tv.

De i alt 48 danske medier og internetportaler - deriblandt Jubii, SOL, TV 2, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken - står bag initiativet gennem deres brancheforening FDIM (Foreningen af Danske Internetmedier).

- Det unikke ved systemet er, at brugerne kun behøver at registrere sig én gang for ubesværet at kunne købe indhold og services på alle tilknyttede sites i Danmark, siger bestyrelsesmedlem i FDIM, Søren Queitsch, der er salgsdirektør på Ingeniøren.
- Når vi har valgt Accenture i samarbejde med Den norske Bank og NetAxept er det fordi de til sammen har en tyngde og troværdighed, som det er svært at matche. Samtidig har de indgående erfaringer fra det norske marked med netbetalinger, siger Rune Bech.
Flere end 30 danske og internationale virksomheder havde henvendt sig til de danske medier for at komme i betragtning til initiativet, der har vakt opsigt langt uden for landets grænser og måske kan blive en eksportsucces.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs