MediaWatch

Hver 3. bredbåndsbruger henter film

Telia har taget initiativ til undersøgelsen for finde ud af, hvordan internetbrugernes vaner ændres, når de får bredbånd. Musik- og filmdownloading via nettet er blandt de aktiviteter, der øges, konkluderer Gallup.

35 procent af de husholdninger, der har bredbåndsadgang, downloader film, mens 75 procent trækker musik ned fra nettet.

- På den ene side er det fantastisk, at bredbåndet er så populært og anvendes så meget. På den anden side kan jeg godt forstå, at film- og musikindustrien er urolige for ophavsretten, siger Indra Åsander, chef for Telia Internet Services.

Undersøgelsen viser også, at internetbrugen generelt øges dramatisk, når husholdningerne kobles på bredbåndet: 67 procent af brugerne har øget sin opkoblingstid med to timer om dagen eller mere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs