MediaWatch

Minister mødes med Telestyrelsen

Ifølge Erhvervsradioen vil Brian Mikkelsen i næste uge afholde et møde med Telestyrelsen, for at diskutere de frekvens-tekniske forhold. Ministeren har i forvejen udtrykt ønske om, at flest mulige virksomheder skal have mulighed for at udbyde landsdækkende radio.

Telestyrelsen oplyser til Mediawatch, at frekvensplanen for den såkaldte femte radiokanal, der tilsyneladende ikke udbydes, er færdigkoordineret med vore nabolande, og planen er sendt til Kulturministeriet i december 2001.

Det er herefter op til ministeriet at tage stilling til en eventuelt anvendelse af planen.

Når det gælder Brian Mikkelsens ønske at at fremskaffe flere landsdækkende radiostationer, vurderer Telestyrelsen, at det vil være muligt, men omfanget vil i høj grad afhænge af de mediepolitiske rammer, der fastlægges for udsendelses-virksomheden.

Endvidere oplyser Jarl Risum i Telestyrelsen, at det frekvens-teknisk er muligt at finde frekvenser med kraftigere sende-styrke, men det er først og fremmest et mediepolitisk spørgsmål at vurdere modellens fordele og eventuelle ulemper.

Det er ingen hemmelighed, at den private radiosektor gennem årene har haft et anstrengt forhold til Telestyrelsen og Kulturministeriet.

Administrationen af det store antal FM-frekvenser med lav sendestyrke, der er udbudt i Danmark, har løbende udmøntet sig i konflikter mellem Styrelsen og selskaber, der har ønsket at drive radiostationer som professionel, privat virksomhed.
I de senere år har Telestyrelsen dog tilsyneladende set igennem fingre med, at visse radiostationer presser ekstra sendestyrke ud af deres sendere, med mindre der ligefrem er opstået klagesager.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs