MediaWatch

Norge: Metropol mod konkurs

Metropol tabte cirka 45 millioner kroner i 2001. Ifølge Kampanje regner kanalen med et tab på omtrent halvdelen af dette beløb for det kommende år.

- Vi arbejder fortsat med finansieringen, og vi er fortsat ikke i mål. Vi mangler penge, siger Jon Pran fra Metropol.

Kanalen høster god kritik for sit tv-indhold. Metropol fokuserer efter eget udsagn på storbylivet og "sætter alt det, som spændende og mangfoldige storbymennesker er optaget af, i højsædet". Med denne nichesatsning er det lykkedes for Metropol at sikre sig mange trofaste seere.

Metropol distribueres via kabelnet og satellit i de fleste større byer og byområder i Norge. Totalt er kanalen tilgængelig i mere end 700.000 husstande og når ud til cirka 1,7 millioner mennesker - omtrent 38 procent af Norges befolkning.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs