MediaWatch

FDIM laver reklameaftale med DRRB

Aftalen er kommet i stand i erkendelse af, at der inden for de seneste par år er indgået en række aftaler mellem netmedierne og DRRB (Dansk Reklame og Relationsbureauers Brancheforening).

Der har aldrig før eksisteret en specifik aftale, som dækker Internettet, men den ligger altså klar nu.

Formålet med den nye aftale er at skabe fokus på området og få skabt nogle ordnede forhold, siger Jan Maagaard fra DRRB til Mediawatch.

- Samhandelen mellem bureauerne og netmedierne fandt tidligere sted under vidt forskellige former. Vi regner nu med, at området bliver mere standardiseret og at markedet finder et niveau, siger han.

Maagaard regner også med, at provisionssatsen på sigt vil forsvinde. I stedet omfatter rammeaftalen tre godtgørelser:

En godtgørelse for betalingsgaranti på en procent, en informationsgodtgørelse på to procent og en materialegodtgørelse på fire procent.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Seneste nyt

Se flere jobs