MediaWatch

Internetbanker skaber Bank-o-maner

Internetbankernes indtog i Storbritannien har betydet en nemmere dagligdag for mange britiske bankkunder, idet de blandt andet undgår besværet med at skulle nå i banken inden lukketid samt slipper for at stå i endeløse køer. Den fagre nye verden skaber dog samtidig en række uønskede bivirkninger, skriver ZDNet.

Ifølge HSBC's undersøgelse tjekker hver 10. britiske internetbankkunde således sine konti helt op til fire gange hver dag. Hver fjerde kunde kan den nøjagtige saldo, mens knap halvdelen (45 procent) kender saldoen med en margin på små 100 kroner.

Det er denne gentagne opfølgning og kontrol med bankkontoen, der i de mest grelle tilfælde fører til "bankomani", altså en decideret afhængighed af at tjekke sine bank-forretninger.

Undersøgelsen afslører desuden, at mænd synes at være mere tilbøjelige end kvinder til at holde øje med deres bank-forretninger. Hver fjerde mand vedgår i den forbindelse, at kontoen tjekkes jævnligt, mens det tilsvarende tal for kvinderne kun når op på 13 procent.

"Bankomanien" har dog også sine positive sider, især set fra bankernes side, idet hele 60 procent af de adspurgte kunder med stolthed kan berette, at de aldrig har overtræk.

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs