MediaWatch

I søgemaskinens tegn

Argumentet for i hele taget at deltage i Mondosoft-seminaret, gav adm. direktør Laust Søndergaard, Mondosoft, allerede i de første minutter af sit indlæg:

En undersøgelse viser nemlig, at søgning er den mest udbredte aktivitet på Internettet. 72,5 procent af erfarne brugere bruger søgning til navigationsformål på Internettet. Og jo mere erfaren, jo mere søger man.

Behovet for at beskæftige sig med søgeoptimering af virksomhedens site blev understreget af en anden undersøgelse, der viser, at de kendte globale søgemaskiner kun kan identificere et sted mellem 7 og 23 procent af indholdet på et givent site.

At Mondosoft åbenbart tror på deres egen software, viste sig, da selskabet gav rigeligt albuerum til Mikkel deMib Svendsen, der bl.a. har udviklet Kvasir's tjeneste og som selvstændig konsulent rådgiver internationalt om søgemaskine-optimering.

Han uddybede brugeradfærden ved at pege på relevant statistisk materiale:

Han fik indkredset de kerne-produkter (Google, Looksmart med flere) som går igen i de fleste af verdens søgemaskiner. Fik identificeret forskellige typer af "spamming" og hvilke editorer, der ikke er så smarte (f.eks. FrontPage), hvis man skal optages i katalogerne på de forskellige søgemaskine-sites.

Også gratis/betalingsaspektet ved optagelse blev afdækket.

Var Mikkel deMibs indlæg en excelleren i detaljen, så fik henholdsvis Karsten Pers og Søren Beck, sidstnævnte Mondosoft, sat overskuelighed på søgemaskinens udvikling i det følgende indlæg.

Udover at Pers fremhævede en Tennessee-undersøgelse - kun 3 procent bruger søgemaskinernes avancerede muligheder - havde Beck 10 gode design-råd til kommercielle web-sites:

1) Simpelt søgefelt på alle sider.
3) Alt skal indekseres.
5) Man skal kunne vedligeholde sites som er vedligeholdelseskrævende.
7) Få tilbud fra tre forskellige leverandører.
10) Søgemaskinen skal kunne tilpasses Mega-tags etc.

Mere fra MediaWatch

DR udpeger direktør for nyoprettet område

Flere måneder efter, DR løftede sløret til det nye store ben i organisationen "Bruger, Marked og Publicering", har man fundet områdets nye direktør. Han får ansvaret for at sikre, DR kan indfri sine public service-forpligtelser i et mediemarked i rivende udvikling.

Seneste nyt

Se flere jobs